1 790 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Mycket blås blev det
När vår ventillationsanläggning (ny anäggning) justerades in enligt alla normer etc så märktes detta direkt på el-mätaren. Enl spec så skulle 79 L/min bytas.
Mitt antagande äratt denna mängd är baserad på ett normalhushåll om X M2.
Om man som de flesta har ett badrum, ett kök och ett visst antal peroner bor i ett utrymme om (antag) 80 M2. Om samma antal personer ff med ett badrum/kök bor på en yta om 160 M2 måste då mängden luft som byts per dygn vara dubbel?
Ventillation är bra men det kostar en slant att värma upp inkommande luft.
Mitt antagande äratt denna mängd är baserad på ett normalhushåll om X M2.
Om man som de flesta har ett badrum, ett kök och ett visst antal peroner bor i ett utrymme om (antag) 80 M2. Om samma antal personer ff med ett badrum/kök bor på en yta om 160 M2 måste då mängden luft som byts per dygn vara dubbel?
Ventillation är bra men det kostar en slant att värma upp inkommande luft.
Normen är 0.35 l/s per m2, vilket med dina 79 l/s (antar att det var det och inte l/min) att du har ett hus på 225 m2 ?
Sedan finns det minsta flöde i vissa utrymme som badrum, tvätt etc som måste uppfyllas.
Nämns en heö del om det i andra trådar.
Sedan finns det minsta flöde i vissa utrymme som badrum, tvätt etc som måste uppfyllas.
Nämns en heö del om det i andra trådar.
Huset är har ca 230 M2 boyta + 41 m2 garage i bottenvåningen. Vi har en Nibe 360 Flvp kopplad till en acktank. Utöver detta har vi en vattenmantlad kakelugn för att stötta med när det är kallt. Prognos för el totalt är ca 16000 kWh, det får väl anses vara acceptabelt.
Jo det skall nog vara L/sek
Jo det skall nog vara L/sek
Är det er egen prognos eller energibolagets? Vi har ett hus på 126 kvm och energibolagets beräkning är att det ska gå 25 000kWh. Vi har en frånluftsvärmepump från Nibe, samma som er, 360p + en kakelugn att elda i. Nu har vi inte eldat så mycket hittills och fläkten i pannan har varit för högt ställd. Vi är hittills på 6,5 mån uppe i ~21 000 kwh. Det verkar då väldigt lågt med 16 000 för ett så stort hus som ert. Kan det verkligen vara möjligt?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Beräkningen är min egen men elbolaget har beräknat till ungefär samma årskostnad. Vi har sedan 29 juni 2005 (nästan 7 månader) förbrukat 8600 kWh, läste precis av mätaren. Kakelugnen eldar vi i i snitt 4 kvällar i veckan men största vinsten tror jag kommer från ack-tanken på 500 L som Flvp också värmer upp. Detta innebär att om det är varmare än 4-5 grader varmt ute i snitt över dygnet, kanske 6-7 på dagen och 2-3 på natten så är elpatronen avstängd. Dagtid så laddas allt vatten och detta magasin klarar en natt med lägre temp. Ack-tanken innebär också att det finns gott om varmvatten, tidigare slog elpatronen till direkt efter ett bad men så sker ej numera dvs om medeltemp över 4-5 grader.
Nu när det är kallt - 7-8 grader så laddas systemet delvis via elpatron men kakelugnen som är vattenmantlad klarar med en kvälls eldning ungefär halva dygnets värmebehov.
Vi har ca 21 grader varmt i bostadsytan 230 M2 och 16 grader i garaget yta 41 M2. Hörnbadkar, ganska stort, används 5-6 ggr per vecka.
Nu när det är kallt - 7-8 grader så laddas systemet delvis via elpatron men kakelugnen som är vattenmantlad klarar med en kvälls eldning ungefär halva dygnets värmebehov.
Vi har ca 21 grader varmt i bostadsytan 230 M2 och 16 grader i garaget yta 41 M2. Hörnbadkar, ganska stort, används 5-6 ggr per vecka.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden