Här kommer jag med en knepig fråga :)

Vi har precis plockat ner våran gamla köksfläkt men jag har inte lust att sätta upp någon stor fläktanordning igen.

Finns det någon fläkt man kan stoppa in i väggen som ser ut som en propeller liksom, som är tillräckligt stark och ser lite rolig ut? Typ pax-fläkt fast stor?

Hoppas nån fattar vad jag menar ;)

Om du menar något liknande de som fanns innan Futurum kom så tror jag att jag fattar vad du menar ;) Dottern hade en monterad i spismuren i sin stuga, med en kätting som öppnade hålet ut och startade fläkten ;D Men jag undrar om det finns liknande nu?

Problemet med "propellerfläktar" (axialfläktar) är att dom inte klarar av att bygga upp något tryck jämfört med en radialfläkt (en sådan som sitter i en vanlig kökdskåpa eller takfläkt).
Så har du en liten eller lång kökskanal kommer propellern mest bara tt sitta och vifta runt luft i hålet och inte ge ett tillräckligt stor frånluftsflöde.

Ja, det måste vara en sån gammaldags som jag har sett nån gång, fast jag minns inte var.
Vi har en jättestor kanal just från köket, så det kanske kan fungera? Det är flera  kanaler (från badrummet också) som går ihop till en jättebred pipa upp i skorstenen, nästan så man kan få plats själv ;)

Jag blir jätteglad om nån kan ge tips om en fläktillverkare som gör såna propellerar nuförtiden :)

Sök på Google på axialfläkt ;) men hur ska du göra med fettfiltret :-/

Vi hade en sådan här:
kok2.jpg

Vilket skit...den bara lät illa och sög dåligt.
Jag saknar den inte alls idag!

(Ursäkta bildkvalitéten, den är några år gammal)

Nackdelen med axialfläktar är ljudet.

Det går inte att dela av din skortsen med en plåt och sätta en kanalfläkt+ljudfälla eller dylikt i skorstenen ?

T
Oj vad jag har letat, börjar nästan krokna  :( Antingen brummar de, eller så är de för stora.

Kan vara nåt som på bilden tror jag. Svärmor lär ha haft något sådant i forntiden och hon sa att det var den bästa fläkt hon haft.

Om man stoppar in en kanalfläkt, kan man köra den direkt eller Måste man ha en kåpa ialla fall?

Tackar för länkarna :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.