Behöver ventilera och (värma) huset, en plan med källare 105 + 105 kvm.
Har mekanisk frånluft bad, kök etc, samt direktel.
Att utnyttja luftkanalerna till rummen för värmen verkar i mitt fall vara det enda raka då luftkanalerna ändå måste dras. Har kollat lite på värmeväxlare men har fastnat för aggregat som istället har kompressor, typ TermaVent, Nilan. Verkar vara en smart idé.  

Dock massor av frågetecken.
Vad är den stora skillnaden på växlar- vs kompressoraggregat?
Kan jag utnyttja min befintliga frånluftkanal 100 mm från källaren då fler än  
de utrymmen som idag ventileras (tvättstuga, dusch) ska kopplas på.  
Någon som har erfarenhet av TermaVent, Nilan eller andra liknande?
Kanske finns andra smarta lösningar som inte kostar en förmögenhet?
 
Låter som en form av frånluftsvärmepump. Nibe har väl en liknade lösning med både till- och frånluft och VP.
 
Håller med Poiu.

Ring och prata med NIBE. De vet hur du ska och kan göra.

www.nibe.se
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.