3 950 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Smalrörsmetoden eller "den vanliga"
Hej på er!
Har precis köpt ett souteränghus med ca 1100 beqerel markradon i källarplanet.
En firma som heter Radea har varit på plats och offererat ett system med två sugpunkter i plattan. Det skulle kosta 36000 kr installerat och klart.
Det framgick inte om de skulle använda sig av rökgasampuller efter tätning av plattan.
Har läst om att Smalrörsmetoden som har fler sugpunkter istället för två-tre sugpunkter kan fungera bättre. Stämmer det?
* Bör man kräva av firman att de ska använda rökgasampull efter tätning?
* Likaså ska man kräva garanti på att de kommer under 200 beqerel? (Alla firmor verkar inte lämna garanti)
Har någon använt sig av Radea här på forumet, och var ni nöjda med dem?
Tack på förhand!
// Kim
Har precis köpt ett souteränghus med ca 1100 beqerel markradon i källarplanet.
En firma som heter Radea har varit på plats och offererat ett system med två sugpunkter i plattan. Det skulle kosta 36000 kr installerat och klart.
Det framgick inte om de skulle använda sig av rökgasampuller efter tätning av plattan.
Har läst om att Smalrörsmetoden som har fler sugpunkter istället för två-tre sugpunkter kan fungera bättre. Stämmer det?
* Bör man kräva av firman att de ska använda rökgasampull efter tätning?
* Likaså ska man kräva garanti på att de kommer under 200 beqerel? (Alla firmor verkar inte lämna garanti)
Har någon använt sig av Radea här på forumet, och var ni nöjda med dem?
Tack på förhand!
// Kim
Hej
Låter lite dyrt tycker jag...Men, ang smalrörsmetoden: fler sugpunkter är ofta av godo, så försök ta in en konkurrerande offert! (Eller varför inte göra jobbet själv? inte alls så svårt.
Tycker nog att du för det priset ska kräva garantier, ja!
Låter lite dyrt tycker jag...Men, ang smalrörsmetoden: fler sugpunkter är ofta av godo, så försök ta in en konkurrerande offert! (Eller varför inte göra jobbet själv? inte alls så svårt.
Tycker nog att du för det priset ska kräva garantier, ja!
Jag talade med vår an kommun ang radon.
Enligt honom så ger inte alla garanti på att man kommer under 200. Vilket han sa att det borde man kräva.! Annars behöver ju inte deras insats göra någonting överhuvudtaget. Men du får snällt betala kalaset.
Han sa också att vissa firmor vill ha betalt för att komma o mäta lite o ge en offert medans vissa gör det helt gratis.
Vilket stämmer då jag var i kontakt med en firma som ville ha 2500:- för att komma o mäta & lämna offert.
Så ta in flera offerter. Det skadar ju inte direkt.
Han kunde dock inte rekommendera någon firma alls. Efter som han jobbar på kommunen & dem måste vara opartisk.
Han rekommenderade dock att man tar sig en titt här..
SSI Statens strålskyddsinstitut Swedish Radiation Protection Authority
Enligt honom så ger inte alla garanti på att man kommer under 200. Vilket han sa att det borde man kräva.! Annars behöver ju inte deras insats göra någonting överhuvudtaget. Men du får snällt betala kalaset.
Han sa också att vissa firmor vill ha betalt för att komma o mäta lite o ge en offert medans vissa gör det helt gratis.
Vilket stämmer då jag var i kontakt med en firma som ville ha 2500:- för att komma o mäta & lämna offert.
Så ta in flera offerter. Det skadar ju inte direkt.
Han kunde dock inte rekommendera någon firma alls. Efter som han jobbar på kommunen & dem måste vara opartisk.
Han rekommenderade dock att man tar sig en titt här..
SSI Statens strålskyddsinstitut Swedish Radiation Protection Authority
Hoppas du bor i något av storstadsområdena, brukar vara lite dåligt med konkurrensen ute i landet..
Iofs så kan man ju ta in offerter från mer långväga men det är väl tveksamt om dom är intresserade.
Tänk över mitt tips om att göra det själv! Det är faktiskt inte så svårt!
Iofs så kan man ju ta in offerter från mer långväga men det är väl tveksamt om dom är intresserade.
Tänk över mitt tips om att göra det själv! Det är faktiskt inte så svårt!
Hej, lånar tråden lite. Humulus, du skriver att det inte är svårt att göra själv, vilket tilltalar mig..Humulus skrev:
Här är några av mina frågeställningar;
Hur tätt bör man lägga sugpunkterna, hur djupt under plattan och hur tätar man?
Vilket undertryck bör man ha på sugsidan?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden