H
hyllplan: Tack nu börjar jag förstå hur det hänger ihopa. En fråga kring detta. I mitt ytterförråd som är anslutet till huset via tvättstugan (samma betongplatta), så har jag endast EN ventil in till tvättstugan (frånluft?). I tvättstugan sitter mekanisk frånluft. Borde det inte finnas någon tilluft i förrådet också? Måste kolla om det finns något vid ytterdörren på förrådet....
11 svar · 6,9k läst
J
jimnor: [citat] Det är precis jag tänkte göra!
11 svar · 3,1k läst
J
JanneSjo: följdfråga om man då planerar in från /till luft så att det är lite undertryck eller tom övertryck på våning 2 och mycket undertryck på våning 1 - för att få luft från våning 2 att sugas ut även på våning 1. tänker man då galet? exempel (t=+ och F=-) m3/h vån 1 : +180, -240 vån 2: +180, -160
5 svar · 4,8k läst
T
Tornhill: Tänk på att om du murar igen hålet i nederdelen av kanalen, men behåller det där uppe öppet, så ordnar denna sommarens regn så att kråkorna får en simbassäng. Ännu värre blir det när där kommer ner löv, som multnar och håller fuktigheten "hur länge som helst". Skorstenen kommer att vittra sönder och huset kan börja mögla. Mitt recept är alltså: 1. Täpp till hålet uppe på
1 svar · 11,3k läst
J
JohanKson: Goddagens, har sökt i forumet för att få mig en grundläggande bas angående imkanaler. Postar några frågor som finns kvar dock. Bakgrunden är att jag vill flytta spisen ca två meter till vänster och måste ta upp ett nytt hål i innertak till hanvinden. För att koppla på till den gamla takgenomföringen måste jag ta till två st 60 graders vinklar, alt två 90 beroende på höjden.
0 svar · 4,8k läst
·
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Tänker du på fläkt till kökskåpa skall den vara brandisolerad och rensbar. Finns sådana fläktar av flera tillverkare, kostar en slant.
1 svar · 2,8k läst
H
håvis: Hej! Jag frågade samma sak i en gammal tråd. Läs Pastas svar: http://www.byggahus.se/forum/ventilation/61530-ftx-som-aircondition.html#post416279
5 svar · 7,2k läst
Faidros
Faidros: Det har diskuterats i den här tråden. Inga bilder dock.
1 svar · 2,3k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Bytar man kåpa så måste man se till att man har samma grundflöde i det nya donet/kåpan (eller vad man gör) som man hade i den gamla kåpan, annars kommer det bli fel flöde i toaletter m.m. Säker på att det inte gör att ansluta fläkt som blåser in i kanal ? Kräver i och för sig att ni kontaktar en konsult/entrepenör som kan ta en titt om det går, kostar en slant men folk brukar bli
1 svar · 6,2k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vi har FTX-system (Vallox95) och har faktiskt bara tilluft på ett ställe i vårt hus. Vi hade också en VVS-ingenjör från ett stort och erkänt företag som gjorde alla våra VVS-ritningar. Vi har ett enplanshus, 115kvm, det är smalt och långt (ca 20x6m) med en öppen planlösning. I ena änden av huset är tilluften placerad i det stora kök-vardagsrummet. I andra änden finns två sovrum,
5 svar · 4,4k läst
P
Per-Erik: Röret blir som ett N? Risken är kanske att det sammlas vatten (regnvatten & kondens) och det blir stopp pga vattnet? jag spånar nu lite bara..
1 svar · 3,5k läst
Humulus
Humulus: Hel korrekt, bortsett från att radonbrunn alldrig är aktuellt för enskilda småhus - där gäller radonsug som den vanligaste åtgärden mot markradon. [citat]
8 svar · 6,8k läst
E
EmMi: Hur mycket prisskillnad är det mellan ett FTX-system (till- och frånluft) och ett FTX-system med frånluftsåtervinning? Inkopplat och klart. Vi avser att dra ventilationsrören själva...
0 svar · 3,1k läst
J
JanneSjo: vilka don till/frånluft tycker ni ger lägsta ljud och ser bra ut?
0 svar · 2,8k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Samma princip som jag hade i min tvättstuga i källaren. Jag har installerat en fuktstyrd paxfläkt och täppt till inluftsintaget. (det fanns där förmodligen för att säkra att den gamla oljepannan inte ställde till med problem). Man skall ta in bra luft i de rum man vill ha den (sovrum och likande) och ta ut den ur fuktiga utrymmen (tvättstuga och badrum är bra exempel). Fläkten
3 svar · 5,0k läst
·
J
JanneSjo: jag ska lägga markplatta av stenull 70mm under ventaggregatet för att reducera ljudet från fläkten. någon anna som gjort det? har ni klätt in markplattan eller bara nyttjat den som den är?
0 svar · 2,2k läst
J
JanneSjo: Igår fick jag upp aggregatet - jag hyrde en vinch och 2 sk stämpor som man kan spänna fast mellan golv och vind och en regel/bräda däremellan som man fäster vinchen i. så nu är det dags att börja dra rör...
9 svar · 3,5k läst
P
Price: Hej, såvitt jag vet är gavelventilation lite överskattat, en eller två don tror jag inte spelar så stor roll. Det viktiga, såvitt jag förstått, är att luften kan cirkulera på vinden. Därför behövs öppning i takfoten och gärna öppet i nocken. Där kan man också fästa ett nockband för att hålla snö och insekter/fågel borta. Nockpannorna tas bort och man sågar helt enkelt av
6 svar · 4,9k läst
G
Glebster: [citat] Finns övergångar mellan 150 och 160mm rör. Tror 150mm är den äldre standarden som numera är ersatt med 160mm.
9 svar · 7,2k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] Ett spirorör är ett runt ventilationsrör i plåt. Att det blir lite mindre gör nog inget. Tätgucka - ja, vad som helst.
5 svar · 2,9k läst
·
P
Per-Erik: [citat] Nää.. troligen har det varit en period där det har varit extra fuktigt vilket gett upphov till att det har blivit blått. Det som gör att vinden blir dålig är fukt utefrån (dvs regn & fuktig utomhus luft) eller fukt innefrån dvs från kök, badrum, tvätt osv.. kolla vinden då o då under vintertid det är då som risken för fukt skador är som störst (kondens). Möggel och
1 svar · 3,8k läst
P
Per-Erik: Hejsan.. Bytte du själv? eller var det en installatör som gjorde jobbet? Var det dyrt?
1 svar · 7,0k läst
M
MatsT: Ta en titt på frågor o svar på Ventilations- och skorstensbutiken på nätet eller Ventilation för ett bättre inomhusklimat - Ventilationsbutiken på nätet! Här är lite av den info du måste fylla på med för att få ett mer utfylligt svar. Du behöver beskriva vilken kapacitet du har på fläkten o vilken yta du ventilerar. Går köksfläkten upp i samma ventilationskanal som
1 svar · 5,9k läst
S
sy7robc: Om du vill ha tyst ska du inte snåla på donen.
1 svar · 3,6k läst
pipewelder
pipewelder: Kontakta Ahlsell, jag tror att de har armaflex i skivor.
2 svar · 4,5k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Hastigheten 0,15 m/s är maxhastighet i vistelsezonen, altså i rummet. Vill man kolla på det får man in och kolla i olika dontillverkares datablad. Gäller självklart bara tilluftsdon :)
4 svar · 1,3k läst
A
adde74: Ska isolera spirorör på vinden. Värmeisolering = 100 mm? Kondensisolering = 30 mm? Har ni använt lamellmatta eller strumpa?
0 svar · 3,4k läst
JanneT5
JanneT5: Ja växlaren fungerar både för att behålla kylan inne (från t.ex ac) samt återväxla värmen inne vid kallt väder ute percis som du tänker. adde74. Förlåt att jag var otydlig. Växlaren roterar med mycket låg friktion av energiskäl. Den bromsas av elmotorn för att stå still. Om växlaren inte står still när den ska (T.ex vid nattkyla) blir det gött varmt inne trots svalare väder
24 svar · 21,6k läst
F
flash: Låter konstigt... Det är ju en av anledningarna till FTX att man kan elda i ett rum och få spridning till hela huset. Han kanske var emot att den skulle suga konstant där, men man kan väl sätta ett termostat med ett enkelt spjäll som öppnar vid en viss temperatur eller kanske ett litet tidsrelä som håller öppet i några timmar vid varje tryckning?
15 svar · 10,3k läst
B
Basement: Tackar för det !
2 svar · 7,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.