Hej!

Jag håller på att installera ett FTX-system och funderar lite på var jag skall dra "huvudstammen" på vinden.

Om jag grenar av en 160mm stam till ett 100mm rör. Hur lång måste då 100 röret vara för att jag skall slippa oljud i donet. Räcker det med 170cm? Är tilluften känsligare än frånluften för turbulens mellan detaljer?

Tacksam om nån har lust att svara snabbt eftersom jag är mitt upp i installationen :-)

//Pär

Det kvittar igentligen hur kort/lång kanal du har om du bara tänker på ljudet som bildas i T-röret.
Så länge du håller dig inom en något så när vettigt hastighet (typ max 3 m/s) så har du ingen större turbulens eller egenljud i ett t-rör.

Däremot har du en annan sak det här med tryckbalansen i systemet.
Med kortare kanal får du stryp luftflödet mer med donet, längre kanal -> mer öppet don (tryckfall kanal+don=alltid lika).

Lite förenklat men hoppas du hängde med i mitt resonemang :)

Tack för svaret FrittDrag_II :)

Pä den ritning jag frått från ventfirman går stammen en dryg meter längre in mot mitten av huset. Har denna meter någon betydelse? Förhoppningsvis så har de räknat med <3ms.:confused:

Om jag kortar frånluftskanalerna kan detta öka ljudet i donet eller gäller ditt resonemang endast tilluften?

//Pär

Att flytta stamkanalen 1 meter skall inte påverka något direkt vad jag kan tänka mig.

Resonemanget gäller både till och frånluft, man kan klura ut vissa teoretiska skillnader men i en verklig villainstallation spelar dom ingen roll.

Lycka till med montaget!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.