4 368 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Ventilation nybygge !
Hej ! Håller på att bygga en souterängvilla på 90 kvadrat per plan.Hade tänkt värma med en IVT 495Twin,men "killen" på IVT tycker jag skall satsa på enbart bergvärme (C7) istället. Men då måste jag ju lösa ventilationen på nåt annat vis.Jag har tilluft i fönstren men behöver väl frånluft ifrån badrum,tvättstuga och kök. Vad finns det för system att rekomendera och vad kostar det ungefär.
Tacksam för svar /Mvh Jimmy.
Tacksam för svar /Mvh Jimmy.
Mekanisk ventilation enligt lag (självdrag ger för dålig ventilation) och någon typ av värmeåtervinning måste man väl också ha. En ventilationsvärmeväxlare typ HERU kanske? Alternativt frånluftsvärmepump den har sämre verkningsgrad och riskerar kanske att strula mer (osäker)?
/Pontus
/Pontus
Om du är inne på en bergvärmepump från IVT får man väl förmoda att det är en GreenLine du kikat på. Då kan du ju komplettera med en VBX frånluftsmodul.
VBX frånluftsmodul - IVT Värmepumpar - värmepump luftvärmepump nordic inverter bergvärme varmvattenberedare miljö energispar mm.
VBX frånluftsmodul - IVT Värmepumpar - värmepump luftvärmepump nordic inverter bergvärme varmvattenberedare miljö energispar mm.
hej !Pongu skrev:
Vilken lag säger att man skall ha mekanisk ventilation,
Goerana
goerana skrev:
Ingen (längre) så vitt jag vet, i avsnittet om ventilation i BBR (6:251) hänvisar ett allmänt råd till Boverkets handbok Självdragsventilation. Däremot är det nog lättare att åstakomma kraven på luftflöden med fläkt än självdrag.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det måste finnas flera nybyggare som inte vill ha elförbrukning och oljud från mekanisk ventilation, hur har det gått med ventilationskraven från (EDIT
Boverket?
Hur dimensionerar man självdrag?
Antar att det blir enklare att få igenom om man har ved/pellets som värmer en murstock ed.
Hur dimensionerar man självdrag?
Antar att det blir enklare att få igenom om man har ved/pellets som värmer en murstock ed.
Kommunen kan inte påverka ventilationskraven så mycket då kraven ställs Boverket.
Att dimensionera (rent)självdrag går inte enligt min mening, vilken drivkraft skall man räkna med?
Finns lite olika lösningar med "Hybridventilation", vilket (tycker jag) är en lite avancerad form av F-vent. (frånluftsventilation)
Att dimensionera (rent)självdrag går inte enligt min mening, vilken drivkraft skall man räkna med?
Finns lite olika lösningar med "Hybridventilation", vilket (tycker jag) är en lite avancerad form av F-vent. (frånluftsventilation)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden