3 343 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Ventilation övervåning?
Hej
Jag håller på och inreder vinden på mitt enplanshus, mao ska det blir ett 1.5planshus.
Jag har idag mekanisk frånluft med takventiler från 2 badrum, kök, tvättstuga och klädkammare.
Vad jag funderar på är om jag inte kommer behöva frånluft på nya övervåningen.
Men om jag ska sätta det så kommer frånluftsventilerna hamna ovanför skorsten.
Men det kanske inte spelar så stor roll eftersom frånluftsfläkten sitter på toppen av skorsten?
Måste jag kanske till och med byta fläkt för att orka med att suga från 3 nya ventiler + de 5 gamla?
Behöver jag sätta frånluft på övervåningen över huvud taget?
/J
Jag håller på och inreder vinden på mitt enplanshus, mao ska det blir ett 1.5planshus.
Jag har idag mekanisk frånluft med takventiler från 2 badrum, kök, tvättstuga och klädkammare.
Vad jag funderar på är om jag inte kommer behöva frånluft på nya övervåningen.
Men om jag ska sätta det så kommer frånluftsventilerna hamna ovanför skorsten.
Men det kanske inte spelar så stor roll eftersom frånluftsfläkten sitter på toppen av skorsten?
Måste jag kanske till och med byta fläkt för att orka med att suga från 3 nya ventiler + de 5 gamla?
Behöver jag sätta frånluft på övervåningen över huvud taget?
/J
Du ska ha frånluft från "smutsiga" utrymmen såsom badrum, kök mm. Antar att det bara kan bli aktuellt med badrum på öv i 1.5 planshus. Då är det bra om Du kan ansluta frånluften till övriga kanaler. Annars får Du ordna separat frånluft från det övre badrummet, t ex PAX, även om det inte är min favoritlösning pga ljud och bristande kapacitet vid blåsighet mm.
Klicka här för att svara