thobjo skrev:
Jo, jag tror jag forstar. Vaxlare och EU7-filter fororsakar i fallet med LTS-aggregatet ett tryckfall pa ungefar 37 + 15 Pa. Aven om jag raknar med Pt = 190 Pa for Systemair-aggregatet (istallet for 250 Pa, som for LTS-aggregatet) sa far jag ett SFP pa ungefar 2. Detta later dock inte helt orimligt i mina oron, men det skiljer ju fortfarande en faktor 2 i effektivitet mellan aggregaten...markligt.
Räkna istället med 120Pa externt kanaltryckfall det är mer sannolikt i en liten villainstallation. Det ger altså ca 172Pa per fläkt i LTS och 120Pa i VR 400.

VR 400 har en konstruktion som gör att den får betydligt högre interntryckfall. Anslutningarna sitter på ovansidan och luftströmmarna måste vända 180° i aggregatet, och det ger höga tryckfall efterssom aggregatet är relativt litet så måste luftströmmen vända ganska tvärt.

/Patrik

MG68 skrev:
Nej, man kanske inte sparar så mycket med FTX:
[länk]
När flerbostadshus från 60 talet byggs om som i artikeln så anpassas luftflöden till BBR vilket ger högre luftflöden därför blir jämförelser som den i artickeln som att jämföra äpplen och päron.

Besparingen i värme energi för bostäder ligger vanligtvis över 30% i artikeln anges en besparing på endast 10% vilket tyder på att man ökat luftflödena ordentligt eller har väldigt låg verkningsgrad på värmeväxlarna.

Elförbrukningen för fläktarna kan bli höga om man inte anpassar de befintliga frånluftkanalerna till högre luftflöde och använder effektiva fläktar och agggregat.

FTX sparar mycket energi när man jämför med likvärdig ventilation utan återvinning.
Detta är bevisat i flertalet studier.

/Patrik

Jo, artiklarna på KT-Klimatteknologis sida behandlar ett ganska snävt urval, skolor och andra offentliga utrymmen och nu pratar vi om nybyggnad eller hur?

Det är ju inte heller så rosigt som det sägs på den sidan. erfarenheterna av förstärkt självdrag har inte alltid varit postiva.

EC motorer fins även i Enervents aggregat de som har ECO i beteckningen.

\Patrik

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.