Kommer att placera en kyl/frys där kallskafferiet tidigare stod. Fick då lite funderingar på att ordna till en speciallösning och få till ett kallskafferi i underskåpen till vänster om kyl/frysen - är det här något som kan funka eller äre bara dumt? :confused:

Kan man dra ner luften mha en träbyggd kanal (har 3cm tillgängligt höger om kylfrysen och 10cm bakom) på det här sättet?
Kallskaffer_1.jpg

... eller bör man leda in kalluften nertill och ta upp hål i ovankant som sen kan dra vidare upp bakom kylfrysen och ut ovanför vid taket:
Kallskafferi_2.jpg

Bor du händelsevis i hagsätra?

Nåja, 3cm blir en tajt kanal, och det får mig att fundera på tryckfall (dvs dåligt drag).
Om du inte använder dig att konvektionen från kylskåpet förståss och leder in kalluften i underkant på ditt skåp, och sedan leder ut luften bakom kylen.
prova att täta till i framkant mot golvet vid kylen och se vilket drag du får (det måste ju räcka för att kylen ska må bra!)

Själv skulle jag nog inte ens försöka mig på detta eller sätta exempelvis en 12V fläkt (typ datorfläkt) som hjälper till med draget.

jag är mer inne på linjen att använda ventilen till att få in kalluft bakom kylen och på så sätt minska elförbrukningen på kylen (och minska onödig värmeavgivning till köket sommartid!)

Jag älskar kallventiler i kök, det finns så mycket skoj man kan göra med dom.

/m

Håller med Mimer, 3cm ger myyycket tryckfall.

Kan du inte gå rakt ut bakom frysen? Om du hade 10 cm där så kan du kanske få in en skaplig kanal på ex.vis 10x10cm?

Du skall absolut släppa in kalluften i botten och låta den stiga upp och ut, lämpligen bakom kylen.

Stort tack för svar!! :)

Tyvärr så har jag inte mer än 3 cm höger om kylfrysen...

3 cm till höger och 10 cm bakom finns tillgängligt:
Kallskafferi_5.jpg

Tänkt leda ner det först till golvet, sen in i hörnet och vänster bort till bänkskåpet:
Kallskafferi_6.jpg

Men då om man trycker dit en fläkt vid t.ex. öppningen in i bänkskåpet, menar ni det skulle kunna klara tryckfallet!?
flakt.jpg

... för det skulle ju va najs om man klarar både kallskafferi OCH sen fläktar vidare upp bakom kylfrysen så ... för att sen lägga dit ventilationsöppning uppe vid taket ovanför kylfrysen!

kallskafferi är ju bara kallt några månader om året... varför denna ansträngning att få utomhuskyla in i ett bänkskåp en bit in i köket?men visst, har man tiden för sig kan man ju testa om det funkar.

Kläm en fläkt både i ventilhålet i väggen och en fläkt IN i bänkskåpet så bör du få flöde som inte hinner värmas upp allt för mycket på vägen GISSAR jag.
dessutom får du då övertryck i skåpet. så att inte varm köksluft blandas in i det svalare skåpet.

alltså inte måntera någon fläkt i skåper som suger ut luften ur skåpet in bakom kylen igen.

Ska bli väldigt spännande att se hur det går.
En 12 likspänningstrafo har du säkert som ligger och skräpar någon stans till någon gammal elektronikpryl...

I min förra lägenhet ar det en kokvrå byggd på 40-talet. Där fanns en fin kanal av asbest som ledde luften genom ett ca 70 cm brett köksskåp fram till kallskafferiet som stod mot en innervägg.
Det fanns ingen "frånluft" i skafferiet. Men den kanalen var ju rätt stor.

Kan du inte höja frysen lite och få till en större kanal som går in under? då kanske du inte behöver någon frånluft alls.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.