A
anatilde: Tack för svaren, lutar mot att jag ändå hyr en maskin och tar upp hålet. Mvh Håkan
4 svar · 9,1k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Jag hade samma problem med kass luft i sovrummet sommar tid då inte det blir något självdrag. Jag satte i fönsterventiler i fönstret och kör badrumsfläkten. Skall försöka byta till ett riktigt F system när jag örkar
10 svar · 26,3k läst
V
vedeldaren: Minerit
1 svar · 5,2k läst
Snailman
Snailman: http://www.k-rauta.se/Bilder/VVS/Varmeatervinning_SE-2376.pdf här är en ganska lättsmält beskrivning av olika sorters ventilation...
2 svar · 2,0k läst
H
Hus-kvarna: Håller på för fullt att riva och bygga nytt badrum. Såg att det går in ett gammalt etenit rör under golvet i badrummet. Detta var igensatt och och blev nog det på 60 talet då det renoverades sist. Kan jag med gott samvete ta bort detta rör för gott eller finns det nån fördel med att ha nån ventilation under golvet? Huset är reviterat och det är inte helt utan drag.
0 svar · 1,6k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: [citat] Fortsätter vi resonemanget med 75 l/s och 160 spiro så ger dom två böjarna midre än 10Pa i motstånd vid det flödet, alltså inte mycket att snacka om. Vet inte om man kan kalla mig projektledare *ler* gör allt som kommer i min väg :)
9 svar · 12,1k läst
B
BAS: Det finns ju aluminiumslangar. De är 3 meter långa. Skarvas med vanligt spirorör
2 svar · 2,6k läst
B
BAS: De kan eventuellt vara obalans i fläkten. Det märker du om du håller handen på. För att bli av med stomljud d.v.s. ljud som går via huset kan du montera fläkten med gummibussningar och flexislang till spiroröret. Sätt en ljuddämparslang så blir du av med ännu mer ljud (det som går via luften)
2 svar · 3,8k läst
Faidros
Faidros: Här finns det någon liknande. Men den var inte billig: [bild] Byggfabriken
5 svar · 1,4k läst
·
M
MG68: Hittade denna formel: Pvent ~= 0,33 * n * V * deltaT [W] n: antal luftomsättningar per timme V: volym [m3] deltaT: skillnad i temperatur inne/ute [C] Så 150 kvm hus i södra Sverige (medeltemp 8 C), luftomsättning 0,5: ~ca 6000kWh i förluster Då går naturligtvis ventilationen dygnet runt med luftomsättning varannan timme.
4 svar · 4,4k läst
perra i skogen
perra i skogen: varför inte två fläktar med kallrasskydd. bara sätta en på varje sida väggen. Tyvär får du ju då två hål/rör.
3 svar · 8,8k läst
R
royal: Den förmodade till-luften får jag förmodligen från de gamla otäta fönstren och ytterdörren i källaren. Har 7 st källarfönster. Frågan är vad som händer om jag sätter in nya källarfönster. Ska jag dessutom koppla på en eller två radiatorer till det vattenburna systemet kan jag ju inte ha gamla otäta fönster.
7 svar · 3,9k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Jag håller inte med din sotare helt där att kanalfläkt är ok, men säger han att det är det så kör på det. Se bara till att montera den på ett sådan sätt att du kan komma åt och få ut den när du vill rengöra riktigt eller byta den. Vad menade sotaren med "köksfläktrör" ? Externfläkt till kökskåpa blir vanligare och vanligare, mindre oljud m.m. Tänk på att gärna försöka
5 svar · 8,1k läst
Mich
Mich: Fiffigt! För att inte kyla ner aggregatet och, beroende på modell, få kondens/is problem så bör luftflödet i garaget vara mindre än flödet i huset. PS. Vid placering av don i garaget bör nog tilluften sitta längst in och fråndon vid porten. Bilen bör köras framåt in i garaget.
1 svar · 2,0k läst
Snailman
Snailman: hej, systemet ihop med bergvärmen brukar kallas frikyla, sök på det ordet, för kylningen brukar man använda fläktkonvektorer. man använder alltså inte golvslingorna för kylning, man kopplar liksom om vilken slinga som kylmediet passerar igenom 8vintertid golvslingorna och sommartid genom de slingor som går genom fläktkonvektorerna här finns det även mycket info:
1 svar · 1,8k läst
V
Vaktmästar`n: Hej på er.. Jag är ny här så ha överseende om jag inte har koll på allt.. Jag har köpt ett hus för ett drygt år sedan, har sedan dess lappat och lagat sånt som tidigare ägare inte gjort ordentligt.:mad: Tidigare ägare har kaklat in ett hörnbadkar med mosaik, grejen är den att dom inte gjort inspektionslucka eller ventilation. Jag har satt dit en lucka lite vid sidan där motorn till
0 svar · 2,2k läst
J
jerk: deras hemmsida är www.platab.se
5 svar · 9,5k läst
P
Pingo: Ok, jeg venter og ser hvad der sker. Jeg har investeret i et trådløst hygrometer med 3 sensorer. Og jeg kan se at luftfugtigheden varierer hele 10% fra der hvor affukteren står og til modsatte side. Udligner dette sig, eller står affukteren et forkert sted? Det skal lige siges at affukteren står i det ene hjørne af krypgrunden, i det hjørne hvor huset får mindst sol.
5 svar · 1,2k läst
D
Donwoody: tjena Har i mitt kök en stor trumma som går efter taket genom överskåpen. ute i ena ändan sitter det en plåtbit (bild) som man kan lossa på. o i andra ändan (mot spisen) sitter det en ventil eller va man kallar det, står även en text på den "Får ej skruva loss, då ändras inställda värden och värmen blir fel" samma sak står på den som kommer ut på toan verkar va en solid sak i
0 svar · 1,1k läst
·
Å
Åke L: Jag hade ibland 80-90% RH i grunden. Installerade en Munters MH270 och deras hygrostat. Nu ligger jag aldrig över 63% (vilket hygrostaten är inställd på). Innan installationen luktade det jordkällare, nu är det helt luktfritt i grunden. Jag installerade det mesta själv, dvs täckte marken med fiberduk + plast, täppte igen ventiler och hände upp spirorör. Därefter kom en montör från
21 svar · 39,3k läst
T
Tobbis: Ja Mitsubishis verkar bra men jag är rädd för oljudet sp jag installerar en ventilationskanal med en fuktstyrd fläkt som jag kopplar till en lysknapp så att jag kan slå på och av den. Sen ifall fukten inte skulle ventileras ut ändå så får jag väl sätta in en avfuktare. Tack för alla tips! behöver jag isolera ventilationsröret hela vägen in till tvättstugan? röret är ca 2m
7 svar · 4,6k läst
S
swecmh: [citat] Och ibland kan man på kommunens tekniska kontor få låna en "tratt" kostnadsfritt. Mvh
5 svar · 7,2k läst
T
Tompa01: Att ventilera med Pax ser jag som en dålig nödlösning. De har en hög ljudvolym och dålig genomströmning vid minsta mottryck. Väljer man en tak eller kanalfläkt istället så får man en betydligt effektivare och tystare ventilation. Tompa
14 svar · 3,9k läst
E
eddie: Alla rör ligger under minst 300 lösull och de två som går ut resp till aggregatet är desutom isolerade med nån 50mm isoler strumpa med aluminiun utsida. Men man borde kanske isolera mellan ljuddämparna med vanlig isolering i stället för lösull(dom ligger ju bredvid varandra )
6 svar · 5,8k läst
bonnier
bonnier: Är du främst ute efter avvuktning skulle nog jag köra med en avfuktare, behöver ju inte vara den bästa och tystaste ner i källaren kanske? Vill du ha ventilation med värme så funkar ju både solarventi och airstar....solen är gratis men skiner ju inte alltid...fast det kanske du redan visste? ;)
8 svar · 3,9k läst
Allium
Allium: Tänk på att deet går åt ganska mycket kyleffekt för att det skall ge någon vidare skillnad. En tumregel som brukar stämma hyggligt för en "normal" byggnad är 50w/m2. Då räknar man med att hålla 20° inne vid 25° ute. I ditt fall 6500 w kyleffekt. Är det väldigt fuktigt så går det åt mer effekt för att kondensera en massa vatten i luften också. Minskar du kyleffekten till
3 svar · 2,3k läst
F
fridhem: ok. då är jag med samt att jag hittade bra info efter mycket googlade igår. tack för svar.
4 svar · 1,7k läst
Allium
Allium: Fresh ahr ju åtminståne funnits med ganska länge så dom är nog ok.
2 svar · 1,2k läst
Allium
Allium: Ja det finns cadprogram som dimensionerar kanalsystem men det är ganska krångliga program att använda om man inte är van. Du kan räkna på hastigheterna i rören. Håll dig under 5 m/s så blir det nog ok. Det bruna röret måste strypas mest och generellt så ger mer strypning mer ljud. Olika tilluftsdon är olika bra på att strypa bort tryck utan att ge för mycket ljud. Jämför olika
1 svar · 2,4k läst
·
Allium
Allium: Nej det är ingen risk för kondens i isoleringen. Kondensen blir inne i röret eftersom luften i röret kyls ned av den kalla luften på vinden. Då är det ok med vanlig isolering utan folie. Om du kör kall luft i kanalen genom ett varmt rum så får du kondens på utsidan röret där den varma rumsluften kyls ned. Då behöver du en kondensisolering = en isolering med ett tätt skikt ytterst,
4 svar · 6,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.