Så då var jag husägare igen. Äntligen ska väl tilläggas.

Denna gång är det ett hus från -50-talet med två murstockar. i den ena eldas det vintertid i en öppen spis och i den andra är oljepannan ersatt med luft/vattenvärmepump.

jag ska dra ett flexrör från tvättstugan som har en kanal i murstocken med självdrag idag. ska sätta en frånluftsfläkt i tvättstugan som suger ut luften genom röret. frågan är om det röret behöver isoleras för kondens eller liknande även fast det dras inne i en rökkanal. murstocken blir ju inte varm längre och vad händer på vintern i den del av murstocken som är på vinden? finns det risk för kondens då från röret som då fastnar i rökkanalen? om jag skulle sätta en täckplåt uppe på skorstenen runt röret skulle ju denna fukt isåf stängas in..

nån som har några bra idéer/synpunkter?

F

Är murstocken otät eller varför skall du dra i ett flexrör?

Skall fläkten sitta på skorstenstoppen eller i tvättstugan?

fläkten sitter vid kanalmynningen i tvättstugan.

skorstenen är en gammal oljeeldad men nu luft-vattenvärmepump. förrförre ägaren satte in ett spirorör ca 2 m ned i eldningskanalen med isolering om. detta fick till följd att en del uppstigande värme inte gick upp i röret utan fastnade runt om, dvs blev kvar under isoleringen och har kondenserats. fukten tillsammans med oljeavlagringarna har gett svavelsyra som har gett stora missfärgningar på innerväggar när de gått igenom murbruk osv. murbruket frättes sönder av detta och skorstenen var rätt illa däran. rökkanalerna är nu stabiliserade, men jag vill inte riskera att tillföra mer fukt i kanalerna och starta upp frätprocessen igen, därav att dra rör som den varma fuktiga luften går igenom i den numera kalla skorstenen.

Jag tror jag förstår.

Eventuell kondens kommer att bli på insidan av röret så kan du bara ta om hand om kondensatet längst ned så är det ingen fara för din skorsten.

En täckplåt (jag antar för att skydda skorstentoppen mot regn?) kanske kan sättas någon cm över toppen på skorstenen så får du lite ventilation i rökgången om det skulle bli fuktigt där av någon anledning.

ok, tack för svar. det låter ungefär som jag har funderat. eftersom fläkten kommer att gå konstant borde väl den kanske kunna torka bort en del av ev kondens?

Ja, bara luften från tvättstugan blir såpass torr att det slutar kondensera så börjar det ju torka upp i stället.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.