1 893 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
vad har jag för ventilation???
Jag har för några månader sedan fått min ventilationsanordning installerad, jag har en fläkt som ligger på min vind som suger luft från tvättstuga,kök och två toaletter och inluft via fresh ventiler... vad kallas detta??
sedan en annan fråga, vad bör det kosta att få det installerat och klart (förutom elenoch freshventilerna...) huset är ett 1,5 plans hus med källare, tvättstugan i källaren samt en toalett på varje plan och fläkten eller motorn eller vad det kan tänkas heta ligger på vinden. jag gjorde alla hålen som skulle till så det var bara att för killen att dra rören... jag förstår att det inte går att få ett korrekt pris bara baserat på mina bekrivningar, men ett mellan tummen och pekfingret pris...
tack så länge...
sedan en annan fråga, vad bör det kosta att få det installerat och klart (förutom elenoch freshventilerna...) huset är ett 1,5 plans hus med källare, tvättstugan i källaren samt en toalett på varje plan och fläkten eller motorn eller vad det kan tänkas heta ligger på vinden. jag gjorde alla hålen som skulle till så det var bara att för killen att dra rören... jag förstår att det inte går att få ett korrekt pris bara baserat på mina bekrivningar, men ett mellan tummen och pekfingret pris...
tack så länge...
Suger fläkten bara ut luft som du beskriver så har du ju en mekanisk centralfrånluft skulle jag vilja säga.
Det kan vara nog så knöligt och tidsödande att få ett sådant här system installerat. Väldigt svårt att bedöma prisbilden. Vad har du fått för pris? Kanske är lättare att rimlighetsbedöma så..
Det kan vara nog så knöligt och tidsödande att få ett sådant här system installerat. Väldigt svårt att bedöma prisbilden. Vad har du fått för pris? Kanske är lättare att rimlighetsbedöma så..
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag har betalt 11 000 kr lite drygt svart... två man har varit här 5h tillsammans. rimligt???
GoForIt skrev:
Hej!
11000 kr svart för 10 h arbete? :eek: För det var väl inte 2 x 2,5 h??? Det låter mycket...milt uttryckt.
Fast ingick det materiel så som kanaler och fläkt mm så kan det kanske komma upp i den summan. Om det var vitt...
Om man betalar vitt till en ventilationsfirma bör de absolut inte kosta mer än 750 kr timmen tycker jag. Men det är vad jag tycker...
Ett svartarbete bör å andra sidan inte kosta över 200 kr i timmen, men så tillkommer materiel.
Är det en polack eller litauer som jobbar brukar det nog snarare kosta 100 kr i timmen.
Fast personligen vet jag inte för jag har aldrig anlitat någon men jag känner folk som har.
11000 kr svart för 10 h arbete? :eek: För det var väl inte 2 x 2,5 h??? Det låter mycket...milt uttryckt.
Fast ingick det materiel så som kanaler och fläkt mm så kan det kanske komma upp i den summan. Om det var vitt...
Om man betalar vitt till en ventilationsfirma bör de absolut inte kosta mer än 750 kr timmen tycker jag. Men det är vad jag tycker...
Är det en polack eller litauer som jobbar brukar det nog snarare kosta 100 kr i timmen.
Fast personligen vet jag inte för jag har aldrig anlitat någon men jag känner folk som har.
Jag tycker också det låter mycket... och det var faktiskt 2,5 x 2 timmar. och materialet inår i de 11 000. Materialet är x antal meter 100 mm rör ett gäng svängar och "t-korsningar", fyra ventiler, 2st ljudfällor, fläkten, ett galler som sitter på yttervägggen där luften släpps ut. någon som kan uppskatta??? 5000-7000 kronor eller???
men som vanligt får jag väl skylla mig själv... det är en kompis till min frus föräldrar som gjort jobbet. och det var mycket annat i mitt huvud när han var och kollade och jag förutsatte ett okey pris.
men som vanligt får jag väl skylla mig själv... det är en kompis till min frus föräldrar som gjort jobbet. och det var mycket annat i mitt huvud när han var och kollade och jag förutsatte ett okey pris.
Är det material i summan. så är det väl inte helt orimligt. Sådana där böjar och korsningar är inte direkt billiga. Å andra sidan, så var det väl bra ändå med tanke på avsaknaden av kvitto. För övrigt en lärdom jag gjort flera gånger - det är inte alltid "svarta kompispriser" är det mest förmånliga..
Håller med dig i din prisuppskattning "vitt" borde nog jobbet kostat cirka 10.000 (med moms då alltså), sedan kan du själv räkna ut vad det borde kostat svart då 
Vet inte riktigt hur mycket rör det gått åt och vilken fläkt dom sålt till dig men detta är min uppskattning.
Vet inte riktigt hur mycket rör det gått åt och vilken fläkt dom sålt till dig men detta är min uppskattning.
Vitt kostar en ventilationsmontör 350-400 kr / h. Förmodligen lite mer i Stockholm.
Som entreprenör betalar man netto (dvs rabatten avdragen):
Rör 100 mm 112 kr / 3m
Böj 90 gr 100 mm 54 kr
T-rör 100-100 mm 85 kr
Kontrollventil GPDF-100 med fästram ca 150 kr
Alla priser är exkl moms. Nu är det bara att räkna om du har fått ett just pris eller om du blivit "lurad". Glöm inte att resa och restid också kostar. Kanske dom var och tittade och mätte först och åkte och köpte material för att sedan komma tillbaka?
Som entreprenör betalar man netto (dvs rabatten avdragen):
Rör 100 mm 112 kr / 3m
Böj 90 gr 100 mm 54 kr
T-rör 100-100 mm 85 kr
Kontrollventil GPDF-100 med fästram ca 150 kr
Alla priser är exkl moms. Nu är det bara att räkna om du har fått ett just pris eller om du blivit "lurad". Glöm inte att resa och restid också kostar. Kanske dom var och tittade och mätte först och åkte och köpte material för att sedan komma tillbaka?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden