T
TMC: Hej, tack för råd och tips! Det blev en flexslang (aluminium) för min del till slut. En 3 meters kostade 149 kr på Clas Ohlson, billgare än de övriga ställen jag jämförde med! Nu är min HomeDry installerad och jag är än så länge nere på 65-66% RF men det tar sig hela tiden (började en BRA bit över 70% tidigare idag...) Ventilerna tätade jag med cellplastblock (100 mm tjocka) som
4 svar · 1,8k läst
spocks_beard
spocks_beard: Precis, eternit är ett skitbra material, så länge man inte pillar så mkt. med det :)
5 svar · 8,8k läst
F
freddeh: när jag installerade min 260 stod det i instruktionen att de ska anslutas till en all-polig brytare. annars måste du ju bryta strömmen på annat sätt och det blir ju genom att skruva ur proppen... min stannar inte heller på lägsta.
4 svar · 5,2k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Har du 230V i "närheten" (alltså exv. för belysning?) I så fall så är elektriker inte *så* dyra, att sätta upp en badrumsfläkt är ett litet jobb. Om jag var du skulle jag ta en riktigt lång funderare på hur roligt det skulle vara att springa och ladda batterier, och vilken kostnad jag skulle sänka i dessa+fläkt+timer när du kan få en PAX-fläkt (eller dyl) som startar när
11 svar · 62,5k läst
T
Tirilk: Tack för svaret! Även om det kommer sent! :-) Då ska jag sluta ha ångest för att frånluften inte blir 100% isolerade i bostadsdelen. Uppe på "vinden" (övervåningen) har vi fin, tjock, aluminiumfoliad (nästan!) isolering som ska räcka enligt företaget vi köpte av. Blir intressant att se i vinter.
2 svar · 7,4k läst
svartöra
svartöra: Jag tätade mina ventiler i helgen med lagom stora cellplastbitar, kompletterat med fogskum där passningen inte blev så bra. Det handlar ju inte om att få ångtätt precis eftersom vattenånga lär komma in i andra springor, via muren och via marken. Nu tar det förstås ett tag innan jag får reda på om det fungerar ordentligt eller inte :) Apropå detta så har jag tre ventiler som inte är
2 svar · 6,5k läst
L
Leffe_k: Det bästa måste nästan vara att köpa en avfuktare, kläderna torkar fort och minimalt med fukt kommer ut i byggnaden som även den kan ha nytta av att avfuktas ibland.
1 svar · 3,9k läst
P
pellerin: Slänger in en fråga här eftersom jag inte får ett vettigt svar av nån. Ska ha en Nibe frånluftsvärmepump i vårt nybygge. Avskyr ventilerna. Tycker de ser för rackiga ut. Funkar det att byta ut ventilerna mot fina gjutjärnsventiler i gammal stil?Eller blir det helfel med inställningar och dylikt då?
0 svar · 2,6k läst
P
pellesnurr: Pingo: att ha extern tilluft till braskaminen är att föredra (även om jag själv inte har det för tillfället). Kommer dock att dra ett rör från pannrummet inom kort.
4 svar · 6,5k läst
O
Ontop: Varmvattenbatteri skall det givetvis vara. Kan vara det också, fällde ett träd i fjor som stod rakt över där ventilationsröret passerar. Jag har mätt upp och justerat i den mån det går, just nu är det lite för mycket undertryck pga igensatta frånluftsledningar och en kass trånluftsfläkt men detta skall åtgärdas i samband med översyn av anläggningen och byte av reglerutrustning.
7 svar · 5,3k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Lindab har montageanvisningar som rekommenderar skruv m.m. MIS-PDF v-g lägger du tid med att fästa alla kanaler med "pantband" hade det gått lika fort att skruva ihopa detaljerna enligt tillverkarnas rekommendationer.
6 svar · 10,9k läst
T
TLL: Hej! Från vårt badrum med PAX-fläkt går ventilationsröret upp på vinden och sedan in i skorstenen för vidare transport ut. Uppe på vinden består röret (eller rören) av ihopsatta cementrör som inte håller tätt i skarvarna. Jag tänkte åtgärda detta med att byta ut allt uppe på vinden. Ska det vara spirorör istället? Hur gör jag med genomföringen till skorstenen? Är det bara
0 svar · 1,6k läst
T
Titan123: Nu skulle vi i och för sig behöva en avfuktare i källaren pga att det är fuktigare där nere än på övervåningen, men vad har det egentligen med att göra för ventilationen på övervåningen?
13 svar · 2,5k läst
P
P.R: Låter utmärkt det! Stort tack för kunskapen! Jag suger i mig som en svamp =)
10 svar · 5,7k läst
H
Helen mT&S: Så får det bli. Tack
4 svar · 3,8k läst
P
P-G: Räcker i regel denna ca 15x2500 mm springa som man kan få som tillval på de flesta fönster? Enl. fönstertillverkare jag varit i kontakt med så ska det visst göra det, men jag är skeptisk. Handlar om ett äldre hus med självdrag. Någon som vet?
0 svar · 1,5k läst
Loner
Loner: Tack, fler fabrikat? /L
2 svar · 3,1k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Fläktarna kyls av luftflödet genom aggregatet därför jag frågade om luftflödet var rätt. Men verkar som sagt att det är ett måndagsex du fått ... hoppas det håller nu :)
3 svar · 4,6k läst
G
gogu: Hej! Har tyvärr kommit fram till att jag behöver en rökgasfläckt i min lilla stuga pga för kort skorsten och otät vedspis. När man eldat ett tag brinner det fint men innan man värmt upp skorstenen ryker det in som tusan genom den otäta vedspisen. Har provat att öppna dörrar å fönster under tändning det hjälper tyvärr inte. Funderar på denna http://www.bradrag.com/ eller denna
0 svar · 3,7k läst
N
nicgu: F-systemet är jag nästan säker på har funnits där sedan huset byggdes. Ok, verkar som andra haft samma erfarenhet.Nä, alla fönster är tätade runtom. Tanken är väl att tilluften skall sippra in genom "naturliga" otätheter i huset, verkar som dessa är störst på vinden. Jepp, blir till att fixa tilluftsventiler kan jag tänka, eventuellt snacka med en ventilationsnisse om ett
4 svar · 2,4k läst
B
Bambi: Hej! Jag har ingen aning :), bara att det står med på alla besiktningsprotokoll som en anmärkning. Entreprenören sa att han hade intyget, å hade skickat de till oss, men enligt sotaren som entreprenören skickat fanns det inget på vårat hus, 1/20 likadana :)
2 svar · 1,5k läst
D
Drogen: Jag har byggt in en mediadator i ett skåp ock behöver ordna ett par snygga ventilationsgaller att täcka hål på ca 100x300mm. Det enda jag hittar är svarta eller vita plastgaller av ganska grova snitt. Något diskret i plast eller kanske aluminium vore smutt.
0 svar · 2,3k läst
E
EmMi: Vi har hela tiden letat efter fristående ventilationsaggregat till vårt från- och tilluftssystem. Men nu ser jag att det finns aggregat som man monterar ovanpå värmepannan (ej inköpt ännu). Men de finns endast som frånluftsmodul, eller? Finns inte för till och frånluft?
0 svar · 1,8k läst
G
Genvägen: Fler åsikter? Håller alla med sa3afc, eller är det nån som tror på min idé att köra två rör i samma självdragskanal?
6 svar · 3,4k läst
S
spirolight: Hej... Är ny här på forumet och hoppas få hjälp med svar till mitt problem. Har just köpt en tegelvilla byggd -73. Har två takhuvar där (En till köket och en till Badrum avlopp och resten.) Problemet är att Det bildas kondens i takhuvarnas lock som rinner ned och sugs upp av takhuvens innervägg som består av spånskivor. ( Fått fuktfläckar) Det är oisolerade rör i båda. Vad jag
0 svar · 3,4k läst
K
kdahlstedt: Jag har nu borrat 3560 hål a 4,9mm2 styck. Bordet är inte helt tätt (eftersom jag inte siliconat kanterna än) När jag skickar pucken fram och tillbaka upptäcker jag rätt snabbt att de två fläktarna jag köpt inte räcker till. Pucken går dock mycket bättre än med avstängda fläktar. Jag har nu beställt två likadana fläktar till. Det kommer med största sannorlikhet fungera som jag
6 svar · 4,9k läst
P
Per-Erik: Ring o fråga din sotare, han "bestämmer" hur det ska vara. Reglerna för sånt här verkar varejera i olika sotnings destrikt.
1 svar · 1,3k läst
W
wintermania: Typiskt, jag laddade visst upp en gammal planlösning, vi har tagit bort väggen till den klädkammaren för att få en lite öppnare entré, men det borde väl fungera med ett frånluftsdon där ändå, för att få bort lite fukt från blöta vinterkläder etc.
2 svar · 1,3k läst
M
mikaelbe: Om det bara är att dra kabel från befintlig dosa i väggen nånstans i närheten bör det kunna gå på nån timme. Vi fick gjort detta i vårt badrum för två år sen. Kom inte ihåg vad detta gick på, vi hade lite andra småjobb samtidigt. Tippar på att det kan kosta 1000-2000 kr.
1 svar · 1,6k läst
E
EL LOBO: Tack för svaret! Jag tänkte inte ta bort hela kanalen utan kolla om det finns mjlighet att leda runt den. Har du hört något em en sådan lösning? Jag har under gårdagen varit i kontakt med sotare och skorstensbyggare, vilka säger att detta är något som görs titt-som-tätt (vad nu det betyder). Dessutom håller jag på att undersöka i vilken utsträckning den används. Det kan ju vara
2 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.