Vilken offert skulle du välja

• Offert A (radonsug + FTX) 115.000,-

8 Röster 80,0%
  • Offert B (radonsug + FX) 65.000,-

2 Röster 20,0%
  • Antal röster
    10
Hej!

Vi måste förbättra ventilationen i vårt hus för att komma till rätta med för höga radonhalter. Förutsättningarna är som följer:

-Hus i ett plan plus hel källare
-För närvarande självdragsventilation (ca 0,1-0,2 oms/timme vid 7 grader ute)
-Uppvärmning med bergvärme
-Radon från marken och byggnadsmaterial (240bq uppe och 710bq i källarn)
-Vill EVENTUELLT utnyttja bervärmen till att kyla ner huset sommartid i framtiden.

Vilken av följande offerter skulle du välja:

A. Radonsug + FTX ventilation. PRIS: 115.000,-

B Radonsug + Mekansik frånluftsventilation med värmeåtervinning till bergvärmesystemet (värmen i frånluften överförs till vätskan som går upp och ner i borrhålet). PRIS 65.000,-

mvh, Nicke

Skall man titta till ekonomin bara så skall du förmodligen ha bara frånluft, du kommer aldrig att spara in kostnaden för återvinningen. Fast då behöver du en trdje offert :)

Skall man bry sig om komforten så skall det vara FTX.

Skall du använda frikyla från borrhålet så gör du det bäst med separata fläktkonvektorer. En normalt dimensionerad ventilationsanläggning klarar inte att bära fram kyla, du behöver 10-12 ggr så mycket luft för att det skall bli bra.

Frånluft skapar ett undertryck som riskerar att dra ur radon från byggnadsmaterialen. Detta undviker man med både till- och frånluft, FTX. Frånluftmodul till bergvärmen är inte löntsamt. Antingen kör man FTX eller ren frånluftfläkt som skickar ut varmluften utan återvinning, anser jag. Du kan lika gärna lägga pengarna du sparar in på frånluftmodulen på ett djupare borrhål som ger bättre verkningsgrad, det är lika bra för miljön. Hade jag haft ett radonhus skulle jag valt FTX, för att det ger full kontroll över ventilationen.

/Pontus

Jag skulle valt FTX för komfortens skull, speciellt om du ska ha golvvärme. Blir kallras från fönstrena om ventilerna sitter där.

/fredrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.