Den förre ägaren av min fastighet har täckt över ventilationsöppningar (som via någon typ av kanaler i väggen leder till en ventilationspipa i skorstenen) med gipsplatta + tapet och trist nog inte markerat var de satt.
Jag skulle vilja förbättra ventilationen och därför behöva hitta och öppna upp dessa öppningar igen. Jag har inga ritningar som visar detta med någon precision. Jag vet dock på typ en 1.5 meter i sidled och 0,5 meter i höjd var de bör finnas...

Då det inte är något fel på tapeten vill jag inte perforera väggen med borrhål (vet för övrigt inte om det är så lätt att känna om jag hittat ett tomrum i väggen eller en ventilationsöppning om jag skulle borra ett antal hål?).

Någon som haft detta problem eller har några bra förslag?

Min enda tanke vore om det kan gå att mäta någon svag skillnad i temperatur på väggen över öppningarna om man hade en känslig termometer (eller se det med en värmekamera - en sådan är väll svindyrt att hyra antar jag?)...

Alla goda förslag mottages med stor tacksamhet!

Du kan inte knacka på väggen för att höra om det finns något hålrum eller skillnad i ljud, kanske testa med ett instrument för att hitta reglar i vägg.

Jag har prövat att knacka men eftersom det inte är en betongväg låter det ungefär lika "ihåligt" överallt (i alla fall i mina öron). En apparat för att hitta bjälkar är ju en tanke då det kan vara sådana runt hålet...

Tack för förslaget!

Släpp ner ett lod (snöre med kula/vikt) och stöt medans en lyssnar?

Skall prova de olika förslagen till helgen - tack så mycket :-)

Metall stav om kanalen är rak - stöt o lyssna samt att söka med regelsökare/mätare när metall staven är bakom väggen.
Armeringsjärn? Eller en pinne/snöre där du fäster en metallbit.

Lycka till och let us know! :)

Hyra en ir-kamera eller köpa (20.000)

Hålla ner en locktång. (eller något som alstrar värme)

Iofs en dyr idé.

Annars kolla på dom andra kanalerna i huset och sedan knacka sig fram...

• Gilla
MammaJohanna
  • Laddar…
Det finns ju såna där makapärer man har på varsin sida om väggen när man tar hål/borrar.
Annars en magnet på andra sidan snöret och sök med kompass? :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.