Hej.
Har läst några trådar om detta tidigare, behöver ändå lite tips och idéer så att det blir rätt....
Fritidshus, byggt 1901, ventilerad krypgrund med isolerat golvbjälklag (blandad isolering),
vanlig gammal isolering i vindsbjälklag som nu är borttagen pga. tidigare problem med
möss då det var otätt in till isoleringen i vindsbjälklaget. Ventilation av hela vinden sker
idag via takfoten (insektsnät), ej ventiler på gavlar. Idag är värme påslaget på vinter för
att hålla ca + 4 grader på nedervåningen, i övrigt ingen värme.
Jag vill nu påbörja isolering av vinden, i första hand vindsbjälklaget, för att sedan framöver
fortsätta med väggar/gavlar. Vet ej om jag skall ha fuktspärr el. liknande mellan vind och
nedervåning utan om det bara är isolering/golvspån som gäller så att det blir luftttätt. Vet
ej heller hur man gör en "snygg" variant så att jag framöver kan fortsätta isoleringen med
väggar och gavlar. Utöver isoleringen så handlar det också om ventilationen, tacksam
för tips om detta också. Inledningsvis kommer vinden ej att värmas upp, endast nedervåningen.
Bifogad bild visar vinden som den ser ut idag, den har stått och vädrat utan problem i över ett år och har inga synbara tecken på fukt eller liknande. Tacksam för tips om hur jag börjar, ser fram emot svar.