Hej!

Har fått ftx-ventilationen injusterad. I dag kom räkningen på 5110 :-

Vad säger ni, är detta rimligt? Själv höll jag på att ramla av stolen då en annan fläktfirma här i efterhand erbjöd sig att göra jobbet för max 2500:-

575:- + moms i timmen tar de betalt. Den andra firman tar 450. Ska det behöva vara sådana skillnader?

Jag behöver era åsikter.

Kan väl tillägga att den firman som gjort jobbet är YIT i Umeå, tidigare Fläktteknik. Alltså 575 kronor + moms i timmen för att justera ventilation.

Den andra firman är Grubbe Ventilation som tar 450 kronor timmen + moms, och som dessutom kunde lämna ett maxpris på 2500 kronor inklusive moms på jobbet.

Det är inte undra på att man känner sig lite lurad när man får betala mer än dubbelt pris.

Hur stort är systemet? Villa eller?

Ja, en villa på ca 130 m2

Herregud, minst 3x för mycket. Vad gjorde de? Justerade in aggregagets fläktar samt mätte flöden vid till- och frånluftsdon?

Var det nya rör eller ingick "sotning" och rensning av frånluftskanaler?

Frågade en ventfirma i Enköping förra veckan. De skulle ha 500:- inkl moms för injusteringen av donen, detta under förutsättning att de kunde ta det när de ändå var här i Bålsta. Huset är på 120m2, 5 tilluft, 3 frånluft samt kökfläkt.
/m

Käns som att den är lite väl saltad... en tusenlapp är det säkert i jobb + resa, men sen verkar det bara bli ocker.
Skulle nog ifrågasätta den fakturan lite grann.
7h för att göra en injustering av en villa, det är inte okej.
Hade jag gjort den injusteringen och lyckats klanta till det o fått ihop 7 h så skulle jag fan inte haft mage att ta betalt för dom....

Tack för stödet! Jag har ringt och haft en hel del diskussioner med dem, och lyckats få 1.5 timmar avdraget. Det var tid som de hade ägnat åt att "skaffa information" före han kom ut till huset.

Det var mätning vid till och frånluftsdon och justering av dem så att rätt luftmängd blåser in respektive ut. Ingen sotning/rensning eller justering av några fläktar. Allt är nytt så det var bara för att kommunen kräver ett protokoll som jag beställde jobbet.

Men jösses. Då hoppas vi att flödena var korrekta i alla fall (eftersom justering av fläktarna inte ingick)

Det mesta jag har betalat var 3000:- inkl moms, men då körde de igenom samtliga frånluftskanaler, ställde flödena rätt både i aggregatet och vid donen, samt gjorde rent fläktarna och sotade imkanalen. Det tog 4 timmar och det var två gubbar som gjorde jobbet.

lite nyfiken, har du satt in nya grejer själv eller har du lejt bort det.
Och vad är det du har satt in? :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.