Hej!

Om jag väljer att montera en FTX i mitt hus som jag ska bygga kommer den att bespara mig energiförluster motsvarande ca 6000 Kwh / år.

Mina transmossionsförluster blir beroende på isoleringstjocklek, fönster osv ungefär det samma.

Det har ju i tidigare tråd konstaterats att FTXen inte är ur ekonomisk synvinkel en god investering i kombination med ett vattenburet golvvärmesystem och värmepump eftersom VP.n producerar 6000 kwh för ca 2400....

Vad händer om jag så att säga vänder på steken och leker med tanken att om jag monterar en FTX och istället besparar mig kostnaden för golvvärme och värmepump vilket förmodligen är 150-200kkr.

Men vad skulle ni då rekomendera för värmekälla för att kompensera transmissionsförlusterna som som är kanske 6-8000 kwh/år???
Kamin kommer att finnas men jag vill ju inte snålelda stup i kvarten.....

Skulle det fungera med en luft/luft VP....... liten investering... men skulle det räcka ???

Sen behövs ju även varmvatten.....

Har ni några bra förslag?

Har läst att man i normalhuset beräknar att endast 15% av värmeförlusterna sker genom ventilationen. I ett nybyggt, normalisolerat hus är troligen andelen högre. Men har svårt att tro att den står för mer än 25%. Så om du inte bygger extremt välisolerat med väldigt få fönster har jag svårt att få dina siffror att gå ihop? Speciellt i Skåne där ett FTX-system arbetar långt ifrån optimalt (optimal besparing med ett FTX-system får du när temperaturen börjar krypa ner mot 10-20 minusgrader, något som inte inträffar speciellt ofta i den delen av landet).

Tycker 6000 kWh låter mycket som besparing, och tycker 6000-8000 låter lite som tillskott. Hur räknar du då?

Tycker verkligen du skall satsa på ett vattenburet värmesystem. Det klart mest flexibla för framtiden.

Hej!

Jag räknade enligt tidigare tråd...

ventilation:

volym / 2 x Cp x gradskillnad / 3600 x årstimmar

350 / 2 x 1,2 x 13 / 3600 x 8760 = 6643

tar man sen hänsyn till verkningsgrad och egen drift blir det väl egentligen snarare:

6643 x 0,8 - 1000 = 4314 Kwh/ år .... Kanske bättre med en ännu bättre FTX

Transmission:

U medel x omslutningsarean x gradtimmar / 1000 =

0.25 x 350 x 100000 / 1000 = 8750 Kwh / år

Sen räknas gratistillskott bort......

Jag menar därför i min tidigare fråga att mitt energibehov bör väl max bli 7- 8000Kwh för uppvärmning.....
med en enkel installation av en luft luft VP tillsammans med kamin kanske jag har en bra billig och funktionell lösning.

anta att behovet av 6000 kwh tillför VPn för 2000 köpta Kwh och låtsäga att 1000 kwh får kaminen stå för och resterande 1000 kwh till radiatorer i rum som inte med enkelhet kan värmas av de andra två alternativen.....

min uppvärmningskostnad skulle då bli 2000 Kwh x 1000 för radiatorerna + 8750 x 0,2 + driften av FTX 1000 = 5750.....

I detta läget känns det ju svårt att räkna hem ett vattenburetsystem och bergvärme eller Luft vatten VP......

Sen är det iofs varmvattnet:mad:

inte lätt att hitta någon optimal lösning.....

Hjääälp:D

Jag tycker du har bra förutsättningar för golvvärme och frånluftvärmepump.
Ventilationen får du "på köpet".
Skippa FTX och ha tilluftventiler i sovrummen.

/Hasse

Hej!
Jag har ju varit inne på olika VP system med eller utan FTX men det är kanske som så att en FLVP trots allt är en vettig kompromiss.
Jag har ju tidigare upplevt denna lösning lite som en skiftnyckel...... kan allt men är egentligen inte riktigt bra på något..... men utvecklingen går ju framåt med bla CZ....... detta tillsammans med ett välisolerat hus så blir det kanske det bästa ......

Däremot undrar jag med golvvärme.... funkar ju bra med betong & klinker men med träbjälklag och plankgolv känns det inte riktigt som en jättebra lösning eller???

funderar på nedsänkta vattenburna konvektorer?? är det någon som har erfarenhet av sådana, leverantörer, kostnader osv ???

samlar en massa damm,men om nedsänkningen kan utformas att samtidigt fungera som installationsränna för rör,vent,el,tele mm så varför inte.Var vanligt på 50-60-tal där stora fönsterpartier gick ända till golv,så som det börjar bli modernt att bygga nu igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.