Hej
Jag har ett litet hus på ca 55m2 som jag precis harbyggt ut. Den nya utbyggnaden är ca 45m2. Den gamla byggnaden (sovrum, kök, vardagsrum. Tidigare fanns det även ett badrum och entré/hall i denna bygnad som nu är riven.) ventileras helt med självdrag. Den gamla byggnaden har en öppen spis men som det idag står en kamin i.

Den nya byggnaden innehåller entré, badrum, klädkammare och två sovrum. Större delen av denna byggnad har snedtag (upp till nock). Badrum och klädkammare (totalt 12m2) har plant innertak.

Nu funderar jag över vetilationen. Den nya delen är mycket tätare än den gamla (som t.ex har gamla 2-glasfönster, ganska dålig isolerad. tveksam till om det ens finns diffspärr i väggarna) medans den nya är byggd efter dagens normer.

Jag kommer ha element i samtliga rum (golvvräme i badrummet) och en luft-luftvärmepump. Placeringen av denna är ännu inte bestämd.

Jag har läst lite om ventilation och tycker det ser ut som att det finns nakdelar med vilken metod man än väljer.. Och extra krångligt blir det då mitt hus består av två delar som är byggda på olika vis men samtidigt öppet mellan de två delarna)

När jag planerade min utbyggnad var planen att ha en central frånluftsfläkt på taket (nya byggnanden) och sedan ha från luftsventiler i samtliga nya rum kopplade till denna och även ha tilluftsventiler i samtliga rum. Är detta en dum idé?

Jag har också börjar fundera på en frånluftsvärmepump (centralt placerad) som skulle kunna ta hand om frånluften och sedan se till att jag inte har några täta dörrar..

Så... jag behöver helt enkelt lite tips.

Mvh
Jonathan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.