Tänkte dela med mig positiva erfarenheter..

Har nyligen installerat en rökgasfläkt till skorstenen på min öppna spis (med spisinsats av gjutjärn) :)

Tidigare så hade vi en ständig röklukt/sotlukt i källarvåningen både när vi eldade, men framförallt när vi inte eldade.
Detta beroende på att när den långa murade skorstenen kallnade så vände luftströmmen i motsatt riktning. D.v.s att det blev en tilluftsventil av den öppna spisen...

Troligen så påverkar termiken i huset också att luftströmmen vände, eftersom spisen ligger i källarplanet, och varm luft stiger upp i huset ock skapar ett litet undertryck i källarplanet relativt övervåningen (?)

För att råda bot på problemet inhandlades en rökgasfläkt som monterades på skorstenen. Denna går på konstant lågvarv när jag inte eldar och ser därmed till att luft inte kan sugas ned i skorstenen. Sedan ökar man varvtalet på fläkten när man eldar. Dessutom väldigt mycket lättare att antända brasan också.
Som extra bonus så blir förbränningenväldigt effektiv, så det bildas ingen sot på glaset längre på luckan. ;)

// Kim

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.