11 209 läst ·
3 svar
11k läst
3 svar
Ljuddämpande tilluftsdon?
Har efter 10 år i plötsligt börjat störa mig på ljudet från ventilationen i sovrummet. Frun påstår att det låter samma som tidigare så jag har väl blivit känslig.
Tror att det egentligen är frånluftsdon som sitter idag (sitter i alla fall samma don på frånluften) så jag tänkte börja med att byta donet.
Vilka tilluftsdon dämpar ljudet bra?
Tror att det egentligen är frånluftsdon som sitter idag (sitter i alla fall samma don på frånluften) så jag tänkte börja med att byta donet.
Vilka tilluftsdon dämpar ljudet bra?
Hade faktiskt redan läst den tråden men blev inte så mycket klokare. Vet att jag väl egentligen bör montera ljuddämpare men tänkte prova den lätta vägen med att byta donet. Då jag i princip är säker på att det är ett frånluftsdon så bör det kunna bli bättre med ett tilluftsdon?
Systemair som föreslås har så många så jag vet inte vilket som är bra, Duva hittar jag ingen hemsida till.
Tittade på Swegons Domo http://www.swegon.com/Global/PDFs/Home ventilation/_sv/DOMO_EXCa.pdf , ser avancerat ut men är det bra?
Systemair som föreslås har så många så jag vet inte vilket som är bra, Duva hittar jag ingen hemsida till.
Tittade på Swegons Domo http://www.swegon.com/Global/PDFs/Home ventilation/_sv/DOMO_EXCa.pdf , ser avancerat ut men är det bra?
Det var ett lite annorlunda don. Tittade bara lite snabbt. Med tanke på hur det ser ut så har det nog en kort kast längd. Kollade lite ljud data. Notera dock att jag har ingen aning om hur bra det går att jämföra olika ljuddata mellan olika don och fabrikat. Diagrammen såg inte så bra ut (tror jag) jämfört med REC-indovent CKT.
Tänk på att om du byter don så kommer flödena att ändras. Systemet måste justeras in igen.
Vad gäller oljud så kan det dels komma via röret och dels så skapar donet oljud. Ljuddämpare hjälper mot det första, men inte mot det andra.
Tänk på att om du byter don så kommer flödena att ändras. Systemet måste justeras in igen.
Vad gäller oljud så kan det dels komma via röret och dels så skapar donet oljud. Ljuddämpare hjälper mot det första, men inte mot det andra.
Klicka här för att svara