1 943 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Täta inför injustering av FTX?
FTX-systemet är nästan klart och det börjar närma sig injustering. Har haft självdrag hittils och delar av fönsterlister borttagna för att få in lite friskluft. Hur pass viktigt är det att täta fönster och dylikt innan injustering? Kan man göra det efter injusteringen eller kommer luftflödena från donen att påverkas av tätningen?
Så småningom ska vi också byta fönster och tilläggsisolera fasad så då blir det väl ännu tätare. Behövs då en ny injustering av FTX:en?
Så småningom ska vi också byta fönster och tilläggsisolera fasad så då blir det väl ännu tätare. Behövs då en ny injustering av FTX:en?
Hej!
Enligt firman som installerat ett FTX system hos en god vän till mig krävde de att allt skulle vara tätt innan dom kunde justera flödet. Det låter klokt i mina öron då ett FTX system bygger på att få ett helt balanserat ventilation system, rätta mig om jag har fel.
/Jan-Erik
Enligt firman som installerat ett FTX system hos en god vän till mig krävde de att allt skulle vara tätt innan dom kunde justera flödet. Det låter klokt i mina öron då ett FTX system bygger på att få ett helt balanserat ventilation system, rätta mig om jag har fel.
/Jan-Erik
Nej, det är inte helt balanserat,(lika mycket tilluft som frånluft) eftersom du alltid skall ha lite mer frånluft än tilluft.
Helt tätt?...finns det sådana hus? Passiv hus möjligt vis.
Fläkten på tilluften ökar ju inte i varv bara för att du öppnar ett fönster,likaså på frånluften.Dom ger ju vad du har ställt in dom på.
Eller syftar du på att kanalsystemet ska vara tätt? för isåfall har dom rätt.
Helt tätt?...finns det sådana hus? Passiv hus möjligt vis.
Fläkten på tilluften ökar ju inte i varv bara för att du öppnar ett fönster,likaså på frånluften.Dom ger ju vad du har ställt in dom på.
Eller syftar du på att kanalsystemet ska vara tätt? för isåfall har dom rätt.
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Lusitg firma som vill ha det helt tätt, rekommenderat är att man skall ha ett fönster öppet under injustering för att kunna mäta flöde helt rätt.
Vid så små luftflöde/kvadratmeter som man har i en villa påverkar det dock inte så mycket.
Även bör det vid injustering inte vara för blåsigt ute.
Vid så små luftflöde/kvadratmeter som man har i en villa påverkar det dock inte så mycket.
Även bör det vid injustering inte vara för blåsigt ute.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden