Hej har nu gjort en ritning på mitt frånluftssystem. Första biten (från takfläkt och ner till ljuddämpare) är 125mm, resten är 100mm. Använder mig av irisspjäll för justering av armarnas flöde. Detta system ska skapa ett grundflöde i huset, utöver detta har jag för forcering tänkt montera fuktstyrda frånluftsfläktar i separata korta kanaler genom yttervägg i de två duschrummen. I köket används köksfläkten (separat kanal) för forcering.

Vet att det kan se lite kringelkrokigt ut, det beror på att jag återanvänder befintliga kanalsystem till stor del och bara kopplar om dem lite grann.

Tacksam för synpunkter.

/Laban

• vent.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
100 kanal är rätt litet om du samlar ihop alla kanaler som kommer nerifrån, du får fyra utsug på den kanalen och bara en från övervåning.
Det kommer alltså suga mest luft på övervåningen och väldigt lite i källaren.
Att ställa in flödet med iris-spjäll överallt känns väldigt onödigt, en vanlig kontrollventil brukar räcka.

Om jag byter till 125 de första två metrarna av den nedåtgående huvudkanalen, så att armarna från kök och gäst-WC avgår från 125-an, kommer det förbättra läget? Angående iris-spjäll tänkte jag välja dem för jag förstått att de har bättre ljudprofil?

Tack för svar!

/Laban

Att ändra till 125 kanal den biten hjälper helt klart, frågan är lite hur mycket luft du vill suga ut.
Kontrollventiler (vanliga frånluftsdon) har lika om inte bättre förhållande mellan ljud och strypning.
Spjäll används nästan aldrig i vanliga villaventilation, bara en onödig kostnad.
Undantaget hos dig kan vara kanalen till övervåningen som kanske kan behöva ett spjäll om man inte vill strypa för mycket på donet där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.