960 läst ·
4 svar
960 läst
4 svar
Ful-solvärme och ventilation
Hej
Nu börjar det bli dags att fixa till ventilationen i mitt 70tals hus och jag behöver hjälp med att kontrollera om jag tänkt rätt. Förutsättningen är att huset har ingen tilluftsventil alls och ett ickefungerande självdrag. Övervåningen som jag tänkte börja med är c:a 120 m2 + uterum 30 m2
Min tanke är att installera uteluftsventiler i uterummet och därifrån ventiler till sovrum och vardagsrum. På detta sätt borde jag kunna dra nytta av att solen värmer upp uterummet och få in varmare luft i huset än ren uteluft.
I badrummet tänkte jag installera en kanalfläkt (denna för att vara exakt http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=414029) och 100mm flexibla slangar. Rörlängden blir c;a 3 meter in till skorstenen och sen 3 meter till i skorstenen.
Är 100mm för klent? Och är flexslangar dåligt? är mycket enklare att dra men får man högre ljud/lägre flöde? Bör jag använda riktiga rör istället? Och är den fläkten något att ha? Bör fläkten isoleras?
I en egen kanal tänkte jag installera en fuktstyrd pax för att forcera luften ytterligare när det duchas/badas.
'
Hoppas ni kan hjälpa mig med mina frågor se om jag har tänkt fel någonstans.
Nu börjar det bli dags att fixa till ventilationen i mitt 70tals hus och jag behöver hjälp med att kontrollera om jag tänkt rätt. Förutsättningen är att huset har ingen tilluftsventil alls och ett ickefungerande självdrag. Övervåningen som jag tänkte börja med är c:a 120 m2 + uterum 30 m2
Min tanke är att installera uteluftsventiler i uterummet och därifrån ventiler till sovrum och vardagsrum. På detta sätt borde jag kunna dra nytta av att solen värmer upp uterummet och få in varmare luft i huset än ren uteluft.
I badrummet tänkte jag installera en kanalfläkt (denna för att vara exakt http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=414029) och 100mm flexibla slangar. Rörlängden blir c;a 3 meter in till skorstenen och sen 3 meter till i skorstenen.
Är 100mm för klent? Och är flexslangar dåligt? är mycket enklare att dra men får man högre ljud/lägre flöde? Bör jag använda riktiga rör istället? Och är den fläkten något att ha? Bör fläkten isoleras?
I en egen kanal tänkte jag installera en fuktstyrd pax för att forcera luften ytterligare när det duchas/badas.
'
Hoppas ni kan hjälpa mig med mina frågor se om jag har tänkt fel någonstans.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Tänk på att det kan bli olidligt varmt sommartid i sovrum och vardagsrum om du tar all luft via det varma uterummet. Vårt uterum blir uppåt 40gr varmt om vi inte öppnar tvärdrag där. Kanske läge för en alternativlösning för sommarfallet?
/Ingenjören
/Ingenjören
Eftersom självdraget fungerar så dåligt så tänkte jag ha en fläkt som går hela tiden och en pax som forcerar vid duschning. Paxen kanske inte behövs. Tänkte installera den andra fläkten först och kontrollera hur mycket den ventilerar ur.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden