1 284 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Frånluftsdon
Hej
Håller på att innreda övervårningen, ca 60kvm och undrar hur många frånluftdon man ska ha, ska ha ett i badrummet men har hört att det är bäst att ha 2st don på övervårningen så jag tänkte sätta ett till i förrådet men jag kommer inte ha någon värme i förrådet som ligger ovanför sovrummet (mellan tak på sovrummet och nocken), det är bara isolerat så det kanske kommer att vara ca 15 grader eller nått sånt i förrådet, Undrar om det spelar någon roll om det är lite kallare luft som sugstillbaka till vp?
Håller på att innreda övervårningen, ca 60kvm och undrar hur många frånluftdon man ska ha, ska ha ett i badrummet men har hört att det är bäst att ha 2st don på övervårningen så jag tänkte sätta ett till i förrådet men jag kommer inte ha någon värme i förrådet som ligger ovanför sovrummet (mellan tak på sovrummet och nocken), det är bara isolerat så det kanske kommer att vara ca 15 grader eller nått sånt i förrådet, Undrar om det spelar någon roll om det är lite kallare luft som sugstillbaka till vp?
Det är ju jättesvårt att säga på rak arm eftersom jag inte vet hur det ser ut, men som jag ser det framför mig så låter det bäst att ta allt i badrummet. Det är där du har den fuktiga luften. Ska du utöka med 60 m² så ska du ta ca 20 l/s mer i huset totalt. Du har en FVP antar jag. Har den kapacitet att klara det ökade flödet?
Yes det är en FVP jag har, Ska jag ta dom 20l/s från badrummet och strunta i det i förrådet? Tror att den pannan ska klara det, ska räcka till 180kvm. Har kollat lite och minsta ska tydligen va 35l/s per kvm golvyta så det skulle bli ungefär 60 l/s ca 220-230 kubik / tim enligt ett diagram till pannan. Får kolla med instalatören hur man ska göra.Pelle-Pelle skrev:Det är ju jättesvårt att säga på rak arm eftersom jag inte vet hur det ser ut, men som jag ser det framför mig så låter det bäst att ta allt i badrummet. Det är där du har den fuktiga luften. Ska du utöka med 60 m² så ska du ta ca 20 l/s mer i huset totalt. Du har en FVP antar jag. Har den kapacitet att klara det ökade flödet?
Men tror ni att det räcker med ett don bara i badrummet och ta allt där och strunta i det i förrådet?
Klicka här för att svara