Efter att ha målat om taken i huset letar jag nu efter tilllufts don som inte dammar i taket.
De gamla spred längs taket i 180 graders vinkel. Där blev det så mycket damm att det såg bedrövligt ut.
Vi har i daxsläget löst problemet med att stänga de ventiler som sitter i de nymålade rummen men snart är det ju vinter och då måste vi ha tillluft i varje rum då det är husets värmesystem.
Vi har satt in extra filter där tillluften suger in men det är inte hela problemet för jag tror donen rö om i rummet och kletar fast dammet i taket?

Något tips?

B
tips är att du gör rent rören.

och att du byter filter i vent.aggregatet.

Problemet är inte tilluften. Problemet beror på dammet i luften i rummet.
Det blir en form av turbulens runt donet som gör att dammet i rummet fastnar på donet.
Kommer inte hjälpa om du så sätter hepafilter på tilluften, dammet kommer dit ändå.

tips?, 1, torka av donen varje gång du städar... =D
2, Städa oftare, använd bättre dammsugare ,moppa golven

Välj ett don som har spridardelen en bit under taket, då minskar medinjekteringen av rumsluften. Använd t ex Klimatbyrån BDT, man kan även använda dem till montering på vägg.
Du blir inte av helt med problemet, men det blir avsevärt bättre!

Bara om donen sprider lite mer snett ner borde hjälpa. De jag har nu sprider längs med taket och i en speciell riktning också. Mycket luft koncenttreras åt ett speciellt håll.
Jodå jag har dubbla filter i systemet så där följer det inte med damm hoppas jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.