Hallå!

Bor i ett 2-plans soutteränghus byggt -76 med mekanisk frånluft. Tilluftsdon finns bara monterade i källaren (tvättstuga, förråd och hobbyrum). Frånluft finns i badrummen (1 per våning). Jag har lite planer på att sätta upp tilluftventiler i sovrummen och vardagsrummen för att få lite bättre luft där, men frågan är då om jag förstör nåt uttänkt luftflöde? Jag tänkte även fixa en frånluftsventil i köket då jag sett att man bygger så nuförtiden. Är det ok? Sabbar jag undertrycket möjligtvis?

Som jag uppfattar din beskrivning så det är det helt ok att göra som du har tänkt. Det är ju i de utrymmerna som man vill ha in uteluften.
Du har inte någon spalt under dina fönster? Annars är det sannolikt så att luften ska tas in där man oftast sätter dit en tätningslist samtidigt som ventilationen försvinner. Eller tar andra vägar...
Jag antar att tvättstuga, frd och hobbyrum finns i en källare?

Pelle-Pelle skrev:
Som jag uppfattar din beskrivning så det är det helt ok att göra som du har tänkt. Det är ju i de utrymmerna som man vill ha in uteluften.
Du har inte någon spalt under dina fönster? Annars är det sannolikt så att luften ska tas in där man oftast sätter dit en tätningslist samtidigt som ventilationen försvinner. Eller tar andra vägar...
Jag antar att tvättstuga, frd och hobbyrum finns i en källare?
Ja precis, dom rummen är i källaren. Inga spalter eller "saknade" tätningslister heller, så det är inte direkt nån cirkulation på luften i sovrummen. Det märktes framför allt dom varma sommarnätterna... Det saknas för övrigt överluftsdon på innedörrarna oxå, så det vill till att man har dörrarna öppna, framför allt till badrummen där frånluftsdonen finns.

Finns det nåt sätt att kontrollera att man fortfarande har tillräckligt undertryck i sitt hus?

Inga problem, du mäter bara flödet i frånluftsdonen. Men det största problemet är troligen att du inte har något instrument. Hör med en vent-firma om du skulle kunna få låna ett instrument eller att de snabbt kan komma förbi och mäta.
Du bör ordna med överluften vid innedörrarna, för när dörren till badrummet är stängd så upphör din ventilation. Det behövs bara en liten springa i underkant, knappt en cm.

Pelle-Pelle skrev:
Inga problem, du mäter bara flödet i frånluftsdonen. Men det största problemet är troligen att du inte har något instrument. Hör med en vent-firma om du skulle kunna få låna ett instrument eller att de snabbt kan komma förbi och mäta.
Du bör ordna med överluften vid innedörrarna, för när dörren till badrummet är stängd så upphör din ventilation. Det behövs bara en liten springa i underkant, knappt en cm.
Hm, men kommer det inte alltid att vara flöde i frånluftsdonen i och med att jag har mekanisk ventilation?

:confused:
Det vill du väl ha eller har jag missförstått något?

Det Pelle-Pelle menar är om du stänger om toan och inte har något insläpp av luft kommer flödet ut minska eller tom helt försvinna när undertrycket i toan blir för stort.

puu skrev:
Det Pelle-Pelle menar är om du stänger om toan och inte har något insläpp av luft kommer flödet ut minska eller tom helt försvinna när undertrycket i toan blir för stort.
Ok, så det borde jag kunna testa om jag går in på dass och känner av flödet och sen stänger dörren och försöker känna nån skillnad? Om det inte märks nån skillnad med dörren stängd så antar jag att det sipprar in luft genom springor ändå?

Hehe, jag gjorde ett litet test nu. Jag satte ett A4-papper över frånluftsdonet i badrummet när dörren var öppen. Det sögs fast.
Sen stängde jag dörren och efter 5 sekunder lossnade pappret. Antar att detta är ett tecken på att jag borde fixa en springa i dörren... :)

Pelle-Pelle skrev:
:confused:
Det vill du väl ha eller har jag missförstått något?
Ja, jag tänkte bara att det alltid kommer att vara sug där, oavsett omständigheterna, men inser att så är det inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.