2 224 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
När isolering å när kondensisolering?
Hallå
Jag håller på att renovera huset nu å vill passa på att sätta dit spirorören när jag ändå inte har ett innertak uppe.
tänkte förbereda för ett värmeåtervinningssystem.
kommer att ha två 160 rör på vinden, ett för att hämta uteluft och ett för att kasta ut den gammla.
kommer även att ha två 125 rör, ett för tillluft och ett för frånluft.
tänker jag rätt nu om jag värmeisolerar alla rör förutom det 160 röret som hämtar uteluft, det röret kondensisolerar jag? rätta mig gärna om jag har fel eller har missat något, det måste ju bli rätt =)
Mvh Jan
Jag håller på att renovera huset nu å vill passa på att sätta dit spirorören när jag ändå inte har ett innertak uppe.
tänkte förbereda för ett värmeåtervinningssystem.
kommer att ha två 160 rör på vinden, ett för att hämta uteluft och ett för att kasta ut den gammla.
kommer även att ha två 125 rör, ett för tillluft och ett för frånluft.
tänker jag rätt nu om jag värmeisolerar alla rör förutom det 160 röret som hämtar uteluft, det röret kondensisolerar jag? rätta mig gärna om jag har fel eller har missat något, det måste ju bli rätt =)
Mvh Jan
Du skall ha kondensisolering på de rör som kommer att bli kalla, dvs ute- och avluftkanalen.
Ja, kondensisolera ute- och avluft.
Varför använder du DN 160 för ute- och avluft när du använder DN 125 för till- och frånluft?
Varför använder du DN 160 för ute- och avluft när du använder DN 125 för till- och frånluft?
jag tänkte så att inne så drar jag 125 rör med ljuddämpning plus att jag kör två ventiler vadera i taket för till å frånluft istället för ett . tror du att detta kommer att höras inne menar du? sedan har det lite med platts att göra med.
kanske borde dra ett 160 rör inne me å sedan sätta på en T koppling som blir två 125 rör.
oj vad krångligt det blev nu känner jag.svårt att förklara utan en ritning.
kanske borde dra ett 160 rör inne me å sedan sätta på en T koppling som blir två 125 rör.
oj vad krångligt det blev nu känner jag.svårt att förklara utan en ritning.
2 don i varje rum? menar du att du skall ha både til-l och frånluft i alla rum?
Nackdedelen med för små kanaler är risken för ljud och ökad driftkostnad.
Nackdedelen med för små kanaler är risken för ljud och ökad driftkostnad.
Säg vad du har för ungefärlig längd och vilka flöden du har i huvudkanalerna så ska jag ge dig en lämplig dimension.
Det finns ingen anledning att välja till och frånluft i alla rum, det räcker med överluft till frd, kök och våtutrymmen etc.
Det finns ingen anledning att välja till och frånluft i alla rum, det räcker med överluft till frd, kök och våtutrymmen etc.
ska inte ha till å frånluft i alla rum. övervåningen är ca 5,5meter gånger 12meter. det är öppenplanlösning, bara toaletten som har väggar på övervåningen, har även en möblerad källare på samma kvadrat. på ena sidan av huset har vi matbord och tv hörna, där ska vi ha ett tillluftdon över respektive och på andra sidan har vi köket, även där två don fast för frånluft. rören kommer att gå upp i mitten av husetupp i kall vinden. tillluften tar jag på en kortsida av huset å den gamla kastar jag ut på andra kortsidan (vill ha så få hål i taket som möjligt) så 160 rören blir då ca 6 meter vadera å 125 rören drar jag i mitten av huset med en T koppling ut till de två donen.
blev lika krångligt nu igen : /
fick just svar från fresh angående isoleringen. allt ska värmeisoleras förutom röret som hämtar uteluft, så bara ett rör, detta gäller för kall vind.
blev lika krångligt nu igen : /
fick just svar från fresh angående isoleringen. allt ska värmeisoleras förutom röret som hämtar uteluft, så bara ett rör, detta gäller för kall vind.
Du kanske glömde nämna för Fresh att du förbereder för värmeåtervinning? I det fallet kan röret för avluften bli nästan lika kallt som utomhustemperaturen. Jag röstar för de tidigare förslagen i tråden: Kondensisolering på båda 160-rören.JKHANSSON skrev:
Hallå igen. jag skrev precis samma till freche som mitt första inlägg här. men som ni säger om att kalluft kommer in så tycker jag att det låter rätt, men hur mycket kallare blir det om det är en konstant luft ström utåt?
Klicka här för att svara