12 007 läst ·
35 svar
12k läst
35 svar
Hur lösa ventilationen i köket?
Ventilationshålet går från mitt kök rakt ut till gatan, det är ingen annan som är kopplad till det. Så det var därför jag tänkte kolla om det är OK att fläkta ut matos från väggen eller om det finns regler på att det måste komma från taket eller liknande.kamilenski skrev:
Jag har ett annat ventilationshål i köket som jag tror är kopplat till övriga i byggnaden samt att jag har ventilation ovanför fönstren. Så jag tror att ventilationen i övrigt är tillräcklig i köket, hålet var för övrigt helt täkt av ett skåp innan.
För att den överst placerade ventilen ska dra ut luft från köket, krävs tilluft! Vad skulle du få den ifrån? Skulle du ansluta fläkten mnt väggen, måste du tillföra luften från annat ställe. Skorstenen?
Eftersom denna skafferiventilation var helt igensatt tidigare så borde det väl komma tilluft från det andra ventialtionshålet i köket eftersom ventilationen har fungerat tidigare (så vitt jag vet). Eller är jag helt ute och cyklar? 
Oj. Nu ser jag att du har tilluft ovan fönstret. Frånluft har du i kanalen som går upp i taket. Skulle du blåsa ut fuktig, smutsigt fett luft via väggen, kommer stor smutsmärke visa att nån har felaktigt anslutning av köksfläkten. Och vem skulle stå för saneringsarbetet?
Och tänk på att "oftast" får man INTE blåsa in nåt i skorstenen! Har du haft en kåpa med fläkt innan, ansluten mot "skorstenen" är det inga problem att fortsätta med det. Annars är vanl kolfilterfläkt det enda alternativet. 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden