3 632 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Styrning av FTX..
Husägare
· Västernorrland
· 2 536 inlägg
Skulle vilja dag/natt styra min FTX t ex 7 på morgonen till 23.00 på kvällen går den med full fart och där emellan på halvfart t ex. Finns det någon som gjort detta och hur?
Jag har kopplat ihop mitt larm med min FTX via ett växlande relä, efter att man larmar på och lämnar huset så går FTX:en ner på lågfart.
Jag provade först med att ha en timer men blev aldrig riktigt nöjd. Vi har ganska oregelbundna tider och jag vill att FTX:en går på helfart när någon är hemma, och inte baserat på klockan, därför blev det styrning via larmet istället.
Jag kopplade in mig på de olika transformatorlägena i min gamla FTX för att kunna välja hastighet. Ett växlande relä som dras av en utgång på hemlarmet gör att när man larmar på så dras ett relä som väljer ena transformatorläget, när man larmar av släpper relät och då används det andra transformatorläget.
Jag provade först med att ha en timer men blev aldrig riktigt nöjd. Vi har ganska oregelbundna tider och jag vill att FTX:en går på helfart när någon är hemma, och inte baserat på klockan, därför blev det styrning via larmet istället.
Jag kopplade in mig på de olika transformatorlägena i min gamla FTX för att kunna välja hastighet. Ett växlande relä som dras av en utgång på hemlarmet gör att när man larmar på så dras ett relä som väljer ena transformatorläget, när man larmar av släpper relät och då används det andra transformatorläget.
Redigerat av moderator:
Husägare
· Västernorrland
· 2 536 inlägg
Ett RDAA som är varvtals styrd med tyristor.
Redigerat:
Enkelt. Ett tidur som kortsluter över tyristorn (då blir de full fart).Mattias_Jo1 skrev:
Vill man inte styra med tidur finns det ju även koldioxidgivare. Så aggregatet ventilerar olika hårt beroende på hur mycket de flåsas inne. Lite överkurs för en villa kanske.. Vanligt i klassrum osv..
Klicka här för att svara