Renoverar en hel lägenhet och går just nu igenom ventilationen i alla rum, först ut är köket.
Följande ventilation finns idag:

1. Kolfilter-fläkt (håller på att monteras upp)

2. Ventilationskanal som inte går ut i luften utan som istället går runt bland grannarna, det sistnämnda var anledningen till att vi inte kunde ha något annat än kolfilter-fläkt om jag har förstått det rätt.

Vi har även haft ett ventilationsrör som gått från den friska luften in i ett skafferi, detta har vi dock i samband med renoveringen tagit ner helt så nu är det ett hål (20x20cm ca) rakt ut i det fria.
Frågan är vad man bör göra med hålet?
Finns tillräckligt med ventilation så att man bara kan mura igen det?
Alternativt bara mura in en vanlig tallriksventil så att man kan reglera luftflödet lite?
Eller något annat? Jag läste någonstans att man inte ska ha tilluft alls i kök?

Bifogade bilder är först en bild på hålet i väggen och sedan en kopia av planlösningen i köket där jag har markerat all ventilation.

• hål kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • plan kök.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga idéer?

Fönsterarrangemanget och ventilen påminner om min Hsb lägenhet. Misstänker att det är byggt runt 1960. Jag har ventilen direkt in i skafferiet eftersom det står mot ytterväggen. Tycker det är suveränt. Men till ditt problem. Finns det ingen utsugsfläkt på vinden? Antar att det bara är ett frånluftssystem. Du har väl om inte annat även ventil i badrum? Har du ventiler i andra rum? Beträffande ventilen i väggen kan du mura igen den eller sätta upp en rosettventil som du föreslår. Den behövs egentligen inte. Tilluft tar man in i sovrum och vardagsrum. Din kolfilterfläkt behöver vad jag förstår ingen tilluft. Eftersom det är en lägenhet borde det varit gjort en OVK-besiktning. (Obligatorisk ventilationskontroll) Den skall göras regelbundet av fastighetsägaren med 3 - 6 års intervall beroende på vilken typ av ventilationssystem det är frågan om.

JanneL skrev:
Fönsterarrangemanget och ventilen påminner om min Hsb lägenhet. Misstänker att det är byggt runt 1960.
På pricken rätt, det är ett HSB-hus byggt 1960! d^_^b

JanneL skrev:
Finns det ingen utsugsfläkt på vinden? Antar att det bara är ett frånluftssystem. Du har väl om inte annat även ventil i badrum? Har du ventiler i andra rum?
På vinden, ingen aning? Det är ett lägenhetshus där jag varken bor längst upp eller längst ner.
Jag har förstått det som att ventilen i köket leds runt bland grannarna vilket var anledningen till att jag var tvungen att skaffa en kolfilterfläkt.
I badrummet finns en ventil ja.
I övriga rum ventiler också tror jag.
Ska tilläggas att det finns småventiler i de nyligen installerade treglasfönstrena också.

JanneL skrev:
Beträffande ventilen i väggen kan du mura igen den eller sätta upp en rosettventil som du föreslår. Den behövs egentligen inte. Tilluft tar man in i sovrum och vardagsrum. Din kolfilterfläkt behöver vad jag förstår ingen tilluft. Eftersom det är en lägenhet borde det varit gjort en OVK-besiktning. (Obligatorisk ventilationskontroll) Den skall göras regelbundet av fastighetsägaren med 3 - 6 års intervall beroende på vilken typ av ventilationssystem det är frågan om.
Det går lika bra att mura igen alltså?
Det kluriga är ju att vi nu har tapetserat runt omkring hålet och det är svårt att rädda det på ett snyggt sätt efter igenmurningen :(

OVK görs kanske inte om det är bostadsrätter det är frågan om?

Jodå, det enda stället det inte görs återkommande OVK på är bostäder med en lägenhet, dvs svensons vanliga villa, där görs det bara en gång...

Lyssna med styrelsen när det sist gjordes en OVK-besiktning och om det fanns anmärkningar på den. Fanns det anmärkningar skall dessa åtgärdas. Påtala också ditt problem och hör vad de har att säga om detta. Det är inte meningen att man skall sätta in en kolfilterfläkt för att försöka bli kvitt problemet. Det låter hellre som att det skulle behöva göras en injustering av ventilationssystemet. Ventilerna i fönstren misstänker jag är s.k spaltventiler. De skall vara öppna för att få rätt drag i systemet. Upptäcker att fönstren eller ventilerna är nyligen installerade och blir då tämligen säker att det behöver göras en injustering. Har man inte hunnit gjort den? Hur länge har du ägt lägenheten och har dessa problem uppkommit på senare tid?

JanneL skrev:
Lyssna med styrelsen när det sist gjordes en OVK-besiktning och om det fanns anmärkningar på den. Fanns det anmärkningar skall dessa åtgärdas. Påtala också ditt problem och hör vad de har att säga om detta. Det är inte meningen att man skall sätta in en kolfilterfläkt för att försöka bli kvitt problemet.
Jag vet inte om jag kan säga att jag har ett problem direkt? Det är bara att jag har ett hål som ska täppas igen på ngt sätt, antingen med ngn form av ventil eller att helt enkelt mura igen det.

JanneL skrev:
Ventilerna i fönstren misstänker jag är s.k spaltventiler. De skall vara öppna för att få rätt drag i systemet.
Det stämmer att det är spaltventiler! Dessa ordnar lite tilluft antar jag?

JanneL skrev:
Upptäcker att fönstren eller ventilerna är nyligen installerade och blir då tämligen säker att det behöver göras en injustering. Har man inte hunnit gjort den? Hur länge har du ägt lägenheten och har dessa problem uppkommit på senare tid?
Vad är en injustering?
Jag har precis köpt lägenheten och håller på att renovera för fullt, har ännu inte flyttat in.

Ska tilläggas att jag har sökt ordföranden i föreningen utan att ha lyckats ännu.

Nog tycker jag du verkar ha problem om du måste montera in en kolfilterfläkt. Finns det en ventilationskanal från köket? Jag antar att det gör det eftersom du skriver att luften går runt bland grannarna. Den borde medelst en fläkt mynna ut på taket. Har du en sådan här ventil: http://www.ventilation.nu/xcart/product.php?productid=3868&cat=40&page=1 i badrummet? Den går att skruva på. Dock skall man inte göra det själv. Det är ett jobb för ventilationsgubbarna. De mäter flödet och skruvar på ventilen när de ställer in den. Spaltventilerna (som skall släppa in tilluften) skall vara helt öppen när man gör denna injustering. I min förening går kanaler från kök och badrum till en fläkt på vinden och sedan ut i luften. Vi har nyss bytt denna fläkt till en tryckstyrd och även satt in fläktkåpor med inbyggd fläkt (Franke alliance). I samband med detta byte var vi tvungen att göra en injustering av luftflödet. Jag tycker du skall försöka få tag på någon i styrelsen och fråga dem hur det ligger till med ventilationen. Är det flera som har satt in kolfilterfläkt i huset? Det känns som en onödig kostnad. Därav undran.

JanneL skrev:
Nog tycker jag du verkar ha problem om du måste montera in en kolfilterfläkt. Finns det en ventilationskanal från köket? Jag antar att det gör det eftersom du skriver att luften går runt bland grannarna. Den borde medelst en fläkt mynna ut på taket. Har du en sådan här ventil: [länk] i badrummet?.
Yes, jag har precis en sådan i badrummet, jag har en likadan i köket.
Jag har förstått det som att det är vanligt i många lägenheter att man måste sätta kolfilter-fläkt?
Ingen jag har pratat med tidigare har reagerat på det iaf.

Jag ska fortsätta jaga styrelsen för att få till ett möte med någon som går igenom ventilationen.
Men jag ska inte förbereda något tills dess?
Ska jag låta hålet i köket vara fortsatt "igentapetserat"?

Jag uppskattar dina svar!

Ventilationen i skafferiet är just bara till skafferiet, ska du inte ha nåt skafferi där, sätt igen hålet, spaltventilerna i fönstret är till själva ventilationen av lägenheten.

JOW skrev:
Ventilationen i skafferiet är just bara till skafferiet, ska du inte ha nåt skafferi där, sätt igen hålet, spaltventilerna i fönstret är till själva ventilationen av lägenheten.
Okej!
Problemet är ju att det är övertapetserat, plockar jag bort tapeten och murar igen det så måste jag ju tapetsera om hela väggen, jaga rätt på samma tapet med samma trycknr osv vilket känns väldigt omständligt.

Nu ligger det först en handduk som tätar lite och sen är det igentapetserat, man kan inte låta det vara som det är antar jag? :blushing:

Jag tycker du skall mura igen hålet i väggen och s.a.s göra det riktigt. Man vet aldrig hur länge tapeten sitter kvar och ser bra ut när det är en tomrum bakom. Jaga reda på en rulle nu, medan det finns chans att få tag på en med samma färgbad. Väntar du något år kanske det blir för sent och du får tapetsera om rubbet. Att du har en sådan ventil även i köket tycker jag tyder på att det borde finnas en central fläkt i huset. Med ett pappersark ska man kunna kolla om det finns sug i röret. Papperet bör sugas fast mot väggen runt ventilen. Det kan du även kolla i badrummet och jämföra.

Handduk? Den bör du nog inte ha där i, den kommer nog att mögla ganska snart...
Jag antar att den ligger i väggen. Och ja, du bör göra en korrekt lösning på det...
Tapetsera över stora hål i väggen håller nog inte i längden.

En tallriksventil?

JanneL skrev:
Jag tycker du skall mura igen hålet i väggen och s.a.s göra det riktigt. Man vet aldrig hur länge tapeten sitter kvar och ser bra ut när det är en tomrum bakom. Jaga reda på en rulle nu, medan det finns chans att få tag på en med samma färgbad. Väntar du något år kanske det blir för sent och du får tapetsera om rubbet. Att du har en sådan ventil även i köket tycker jag tyder på att det borde finnas en central fläkt i huset. Med ett pappersark ska man kunna kolla om det finns sug i röret. Papperet bör sugas fast mot väggen runt ventilen. Det kan du även kolla i badrummet och jämföra.
Det kanske är bäst att mura igen, dock som sagt omständligt.
Vad använder man när man murar igen?

Jag har nog någon enstaka tapetläng kvar, kanske att man kan tapetsera översta biten och lägga en skarv i mitten någonstans.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.