Funderar på placering av friskluftsventil i fritidshuset på ca 30 m².
Fläkt i badrum och på sikt fläkt med utsug i kök.
Kanske bra att placera friskluftsventil i v-rum för sovrum är mot norr och nära väg så vinden ligger på från sjön ibland och lite buller från vägen så jag vill inte ha ventilen åt det hållet.
Har köpt en Fresh 98-TL.
I stosen som sitter på utsidan sitter det en platsbit som täcker en del av rörets öppning. Förmodar att den ska sitta uppåt så inte eventuellt kondensvatten fastnar i röret, rätt?

Stugan.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu blir jag sur, har lagt till bild över 10 ggr utan att det fungerar :(
Hatar 404-error

Redigerat:
Ah, nu verkar bilden fungera, bra.
Undrar främst om placeringen verkar vettig och om det är något jag ska tänka på.
Tänkte att den sitter skyddad en bit under takfoten.

Med den placeringen får du dålig ventilation i sovrummet.

J
Jag hade satte den i sovrummet

Generellt intag i sovrum, vardagsrum etc - ut i kök,förråd och våtutrymmen.

Det är bara en sovalkov så det finns ingen dörr dit så det borde bli lite cirkulation ändå om intaget sitter i närheten av sovalkoven.

Funderar på om jag ska sätta ventilen i sovrummet iaf men då måste jag dra den genom en inbyggd garderob och tänkte i så fall förlänga röret med ett flex alurör. Kan det vara en bra idé eller är det bäst att ha den så den bara går genom en vägg? Kanske måste isolera röret annars?

Flexrör ger lite mer tryckfall, men det borde inte vara så stort problem. Att kondensisolera kanalen kan vara nödvändigt, det är svårt att säga om det kommer bli ett problem. Jag hade avvaktat vintern och sett om det blir ett problem.

Jag skippar idén om flexrör. Funderar istället på att sätta röret ovanför fönstret i sovalkoven. Frågan är då hur mycket det kan blåsa in om vinden ligger rakt på? Hur mycket ljud går genom ventilen? Undrar om det kommer höras mycket när bilar kör förbi utanför eller fåglar som kvittrar, alternativt om folk som går förbi 3 meter utanför kan göra ifall det hettar till i sängkammaren :P
Kan ett pollenfilter i röret stoppa en del ljud så det inte hörs så mycket? Jag har inga erfarenheter av ventiler.

Att det blåser rätt på ska inte påverka så mycket, det kan inte blåsa in så mycket mer än vad du tar ut med frånluften. Ljudet är svårare att svara på, viss överhörning kommer du att få, men jag skulle inte tro att det blir ett jätteproblem. Ett pollenfilter kan ge viss ljudpåverkan men det är nog marginellt. Oroar du dig för ljudet skulle jag hellre skapa en ljudfälla, eller köpa en :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.