Är det någon som vet om det är ett krav på att provtrycka skorstenen vid montering av en mekanisk köksfläkt i ett flerfamiljshus med självdragsventilation?

Krav ifrån någon myndighet eller sotare eller ngt.sådant? Bostadsrättsföreningens stadgar säger inget om det och inte heller Bostadsrättslagen.

Du bör absolut göra en provtryckning. Lika lite som du vill ha in grannarnas matos vill du ju att ditt os skall komma in till grannarna. I äldre kåkar är det mer regel än undantag att kanalerna är otäta. Eller tänker du skita i provtryckning om det inte är ett krav?

Kan inte annat än instämma med ovanstående...
Det låter väldigt konstigt att bostadsrättsföreningen inte reglerar detta.

poängen med matoset är jag helt med på - frågan är ju bara om skorstenen är bostadsrättsinnehavarens eller föreningens ansvar - enligt våra stadgar så är det föreningens och enligt mina efterforskningar så är det så i de flesta föreningar då det normalt sett bara är inom lägenheten man ansvarar som bostadsrättstagare med undantag av stammar för el, vatten och avlopp etc. som är gemensamma för hela byggnaden, detta brukar falla under föreningens ansvar...

Det kanske är föreningens ansvar. Kanske av den anledningen det är vanligt att man i gamla kåkar brukar förbjuda folk att koppla in köksfläkt med utblås genom skorstenen. Att täta alla kanaler i hela huset blir en väldigt kostsam historia och att belasta föreningens ekonomi med detta vill nog inte du heller. Du kan nog räkna med ca 1000 kr/m. För de lägenheter som ligger i botten blir det ganska mycket pengar. Sen kanske vissa lägenhetet har öppen spis, hur skall de hanteras?

Om du vill ha kanalen provtryckt och tätad tror jag du får göra det själv, även om det är föreningens ansvar. Om du kräver att föreningen fixar det riskerar du som sagt ett förbud.

Den enkla utvägen är annars att sätta in en kolfilterfläkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.