Hej!
Någon som vet hur min ventilation i huset funkar???
Det är en västkust-stugan 1985.
Problemen är i badrummet uppe och nere tycker att jag har dålig ventilation.
Det kommer rör från ovanvåningens bad till nedervåningens bad men kan inte hitta vart det ska ut någon stans.

På vinden finns det inget. Har en rund burk på taket men kan inte höra att det skulle komma till den ?? provat sprutat parfym ropat i röret.
Det är ingen el dragen till ventilationshålen så det ska väl vara självdrag kanske?

Det har även suttit en luft/värme pump i nedre badrummet men som var bortmonterad när jag köpte huset den hade fyra tjockare rör som kom ned från taket.
Undrar om frånluften från badrummen var samman kopplad med frånluft
värmepump??

Annars kanske det är stopp eller nåt i röret.

Någon som har några tips??
Tack på förhand!

Kontakta Västkuststugan och fråga om de vet. Alternativt gå till din kommuns stadsbyggnadskontor. De har ritningarna för ditt hus och där ska det framgå ventilationslösningen.
Det troliga är att du har (har haft) någon typ av frånluft i dina badrum och att de gått till en frånluftsvärmepump innan luften lämnat huset. Om värmepumpen tagits bort så borde man satt dit en ny fläkt som ersättning, har inte detta skett utan man bara kopplat samman rören (och inte pluggat dem) så förstår jag om du får kass luft då systemet ej är dimensionerat för omekanisk ventilation.

Hej! Vad bra jag fick tag på ritningar på kommunen och det var precis som du hade skrivit de gamla ägarna hade tagit bort frånluften. Pratade med en ventilationsfirma så det blir en ny fläkt på taket.
Tack så mycket för hjälpen!!!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.