5 502 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Hjäp: frånluft + vinterkyla = sprängd grundmur
- Det är kanske inte helt lyckat att fuktiga luften blåser mot fogskum. Fogmassa längst in... men hur sjutton skall man få dit den?
- Spiroröret bör nog vara isolerat ända ut, med undantag för bruk längst ut. Risk att det blir kondens på röret och vatten droppar. Lite lurigt i detta fall då det är öppet till tegelsten och isolering. Kanske försöka få dit bruk/betong där. Bruk från en bit in i bjälklaget ända ut (i alla fall på ovan sidan).
Är det eternitrör ända till fläkten?
Hur långt bort är den?
Är det tätt i alla skarvar?
- Spiroröret bör nog vara isolerat ända ut, med undantag för bruk längst ut. Risk att det blir kondens på röret och vatten droppar. Lite lurigt i detta fall då det är öppet till tegelsten och isolering. Kanske försöka få dit bruk/betong där. Bruk från en bit in i bjälklaget ända ut (i alla fall på ovan sidan).
Är det eternitrör ända till fläkten?
Hur långt bort är den?
Är det tätt i alla skarvar?
Det är inte längre in än att man kan sticka in handen och applicera denMich skrev:
Ja, jag fundera på om jag skall:Mich skrev:- Spiroröret bör nog vara isolerat ända ut, med undantag för bruk längst ut. Risk att det blir kondens på röret och vatten droppar. Lite lurigt i detta fall då det är öppet till tegelsten och isolering. Kanske försöka få dit bruk/betong där. Bruk från en bit in i bjälklaget ända ut (i alla fall på ovan sidan).
1. täta väggar och golv i hålet med bruk
2. försöka mura igen uppåt mot isolering och tegel
3. föra in spiroröret och spruta in fogskum runtom det
4. applicera tätmassa mellan spiroröets inre ände och eternitröret
5. skippa väggstosen och istället sätt murbruk runt spiroröret där det mynnar ut i ytterväggen.
-Ja, det är eternitrör från fläkten. En spirorörstump från fläkten går in i eternitröret i pannrummet och runt detta har de tätat med fogskumMich skrev:
-det är ca 3,5 m eternitrör
-Jag hoppas verkligen det är tätt i alla skarvar.
Kanske man borde slita ut eternitrören och köra spiro hela vägen, men det blir en hel del jobb.
Luta spiroröret neråt (utåt). Kanske skippa 45 böjen, det kan lägga sig vatten i skarven. Eventuellt kan du (om du tycker det ser snyggare ut) såga av spiro röret lite snett, så öppningen blir lite mera neråt.
Undra hur bra ett spirorör klarar sig utomhus. Måla kan man ju göra. Kanske ett redan ytbehandlat stuprör klarar sig bättre... jag vet inte!
Undra hur bra ett spirorör klarar sig utomhus. Måla kan man ju göra. Kanske ett redan ytbehandlat stuprör klarar sig bättre... jag vet inte!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden