1 611 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Problem med kvalster vid FTX?
Medlem
· Västra Götaland
· 70 inlägg
Jag pratade med en vän härom dagen som sa att han hade blivit avrådd från att använda värmeväxlare av en kompis som arbetar med ventilation.
Kompisen hade sagt att man kunde få problem med kvalster eftersom de trivdes bra i den uppvärmda miljön som fanns i ventilationsrören som blåser in luft till huset. Detta skulle inte vara ett problem om man inte hade värmeväxlare eftersom den enda varma luften var frånluften.
Jag tycker att man borde ha hört mer om detta om det skulle vara ett problem med att ha uppvärmd till-luft? Så vitt jag vet så har de flesta industri och kontors byggnader uppvärmning genom luftsystemet, borde inte samma problem finnas där då?
Finns det någon här på forumet som vet något om detta?
Kompisen hade sagt att man kunde få problem med kvalster eftersom de trivdes bra i den uppvärmda miljön som fanns i ventilationsrören som blåser in luft till huset. Detta skulle inte vara ett problem om man inte hade värmeväxlare eftersom den enda varma luften var frånluften.
Jag tycker att man borde ha hört mer om detta om det skulle vara ett problem med att ha uppvärmd till-luft? Så vitt jag vet så har de flesta industri och kontors byggnader uppvärmning genom luftsystemet, borde inte samma problem finnas där då?
Finns det någon här på forumet som vet något om detta?
Hur skulle kvalster trivas i rena plåtkanaler? Är väl knappast deras första val när det gäller att bo.
Är nog första gången jag någonsin hör den förklaringen på varför man inte ska ha ftx aggregat.
Känns som att kvalster risken skulle vara större om man inte bytte sängkläder 1ggr veckan.
Är nog första gången jag någonsin hör den förklaringen på varför man inte ska ha ftx aggregat.
Känns som att kvalster risken skulle vara större om man inte bytte sängkläder 1ggr veckan.
Medlem
· Västra Götaland
· 70 inlägg
Jag tycker också att det hela låter konstigt, men samtidigt känner jag att det borde finnas någon sanning i det eftersom min vän inte är den typen av person som köper vad som helst som folk försöker lura i honom.
Kan det finnas fall när uppvärmd till-luft kan skapa en gynnsam miljö för kvalster eller annat som kan vara hälsovådligt (bakterier, mögel mm)?
Kanske ihop med invändig isolering av ventilations rör?
Finns det ingen som hört talas om detta förut?
Kan det finnas fall när uppvärmd till-luft kan skapa en gynnsam miljö för kvalster eller annat som kan vara hälsovådligt (bakterier, mögel mm)?
Kanske ihop med invändig isolering av ventilations rör?
Finns det ingen som hört talas om detta förut?
Jo det var ju mest på 80-90-talet då media drev sjukahuslinjen som värst och man citerade forskare som hittat bakterietillväxt i ventkanaler men då i samband med återluft. D.v.s s.k luftvärme där rumsluften recirkulerades genom kanalerna för att värma huset vilket åstadkom dammavlagringar i kanalerna där smådjuren trivdes och kunde "mätas o vägas" för att göra ett intressant mediascoop.
Det räcker inte med bara värme för att kvalster m.m. skall trivas, krävs även fukt.
Sommartid kan du eventuellt få till en miljö som kvalster/mögel skulle trivas i men så fort "vintern" kommer lär dom torka ut.
En känd fara är befuktning av tilluften som kan skapa en miljö som både det ena och andra trivs i.
Här kommer även filterna in i bilden, med bra filter på anläggningen finns det i princip ingenting i kanalerna.
Sommartid kan du eventuellt få till en miljö som kvalster/mögel skulle trivas i men så fort "vintern" kommer lär dom torka ut.
En känd fara är befuktning av tilluften som kan skapa en miljö som både det ena och andra trivs i.
Här kommer även filterna in i bilden, med bra filter på anläggningen finns det i princip ingenting i kanalerna.
Klicka här för att svara