1 836 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Ventilation till vind
Medlem
· Västernorrlands
· 117 inlägg
VI har mögelpåväxt uppe på våran vind som vi har haft olika personer som varit och kollat på. Tipset vi har fått är att bara öppna upp med ventilation, så borde det stanna av sig själv.
Men i helgen ska jag åka och köpa, men det finns så mycket olika.
Ska man ha tilluftsventilation? De så att jag bara skulle bara köpa ett galler, men blir lättare om jag får köpa en rund sak eftersom det är lättare när man ska göra hål i väggen.
Blir det då tilluftsventilation jag ska ha?
Men i helgen ska jag åka och köpa, men det finns så mycket olika.
Ska man ha tilluftsventilation? De så att jag bara skulle bara köpa ett galler, men blir lättare om jag får köpa en rund sak eftersom det är lättare när man ska göra hål i väggen.
Blir det då tilluftsventilation jag ska ha?
Med tanke på var du bor så köp ett runt galler finns sådan också.
Men bered dig på att du kommer få en del avikande råd här i tråden, t.ex.
a) bygga om hela vinden till klimatvind
b) installera trygghetsvakten
c) allmänt gnäll om riskkonstruktion
Men mitt tips är som sagt ventilera, men ventilera med måtta. Fixa gärna nåt slags spjäll till ventilerna så att dessa går att stänga vid behov.
Men mitt tips är som sagt ventilera, men ventilera med måtta. Fixa gärna nåt slags spjäll till ventilerna så att dessa går att stänga vid behov.
Medlem
· Västernorrlands
· 117 inlägg
Ja jag har förstått att det är en djungel med vindar, fukt m.m
Har haft två firmor här för att lämna offert på vindsavfuktare. Var den ena sa att det är onödig utgift då det bara är att öppna upp.
Det känns härligt när det finns människor som inte bara vill sälja sin produkt, utan kommer med andra förslag.
Han tyckte också vindsavfuktarna slukade el. Så yttligare en utgift.
Tror ni att jag kan ha en sådan?
Eller eller två på varje sida av huset?
http://www.jula.se/komplett-tilluftsventil-128061
Eller hjälp mig att förstå vilken sorts ventilation jag ska ha.
TACK på förhand!
Har haft två firmor här för att lämna offert på vindsavfuktare. Var den ena sa att det är onödig utgift då det bara är att öppna upp.
Det känns härligt när det finns människor som inte bara vill sälja sin produkt, utan kommer med andra förslag.
Han tyckte också vindsavfuktarna slukade el. Så yttligare en utgift.
Tror ni att jag kan ha en sådan?
Eller eller två på varje sida av huset?
http://www.jula.se/komplett-tilluftsventil-128061
Eller hjälp mig att förstå vilken sorts ventilation jag ska ha.
TACK på förhand!
Produkter som diskuteras: "vindsavfuktare"
DryAttic vindsavfuktare Drybox
Avfuktar 10-100 m² vind
14 999 kr inkl moms
Läs mer
Håller med om att ventilera med måtta... håller även med om c)GzO skrev:Med tanke på var du bor så köp ett runt galler finns sådan också.
Det spelar ingen roll vilka ventiler du köper med för en normalstor vind borde Julas räcka till. Bäst vore att mäta fukten nu, sen efter att ha installerat en ventil och se om det räcker och överhuvudtaget blivit bättre. Därefter vid behov ta upp för en ventil till. Men man kan ju även börja med en stor eller två ventiler och strypa dessa om det skulle bli för mycket ventillation.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden