Hej på er,

Barnens sovrum har ingen som helst ventilation och jag funderat på att sätta in något. Nedan kommer ett par funderingar/frågor som jag hoppas att någon vänlig själ besvarar :)

- Vad är bäst vanlig ventil eller fönsterventil och varför
- Finns det ventiler som själva reglerar sig beroende på temperatur, om ja i så fall var köper jag dem.
- Finns det ventiler som har ovan funktion och som man kan gömma eller som åtminstone ser bra ut?
- Hur monterar man en ventil finns det någon lätt (då jag aldrig monterat ventiler tidigare) beskrivning, samt vilka verktyg krävs?

Tusen tack och ha en fin dag

Det som skiljer vanlig från fönsterventil är utseendet.
Det finns ventiler som stänger sig när det blir kallt, de kallas bimetallventiler, de kan se ut som 'vanliga' dvs en rund eller fyrkantig vit burk.
Vad har du för yttervägg? Du behöver ett långt smalt borr för rätt material, och en hålsåg i rätt dimension. Alternativt en sticksåg men hålsåg är enklast.

Sedan kan det ju vara bra med en ventil i botten av dörren också, speciellt om dörren brukar vara stängd. Annars kan ju inte luften ta vägen någonstans.
Vad jobbig jag blev nu med 3 svar :D

Tach så mycket Danne031. Jag har ett vanligt trähus. Kom att tänka på en liten sak till när du nämnde dörr. Jag har luftvärmepumpar en för varje våning, finns det något jag måste tänka på då gällande ventiler?

Tycker jag inte, värmepumparna har ju inget med ventilationen att göra varken till eller frånluft, utan den virvlar bara runt luften man har inne redan.

Tack så mycket för din hjälp Danne031

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.