Är det någon som känner till någon bra ventilationskonsult i Stocholmsområdet? Vi behöver förbättra ventilationen i vårt hus, ev. med ett FTX-system, men exakt hur vill vi ha konsulthjälp med.

Några tips?

Mitt tips är att prata med en duktig entreprenör istället, om huset är så pass avancerat utformat att han känner att han behöver hjälp så kan han ta kontakt med en konsult istället, det förutsätter dock att man använder sig av en seriös entreprenör. Hur som helst så finns det otalt med konsulter i Stockholmsområdet, speciellt mindre (och i min mening ofta oseriösa). Ett par exempel på de stora är: Bengt Dahlgren, Energo-Retea, TQI, PQR, RIBA, WSP, ÅF

Tack!

förtydliga en vententreprenör kanske...
jonas t verkar vara en som lever i tron om nån skev myt, hur tror du att mindre konsultbyråer får jobb?
det är endast på goda referenser kan jag berätta för dig om du inte vet det. jobbat lite, o vart me lite.

mindre konsulter mer oseriösa. ha ha ha u got i all wrong brother....
men fortsätt blunda.

ha ha

Min erfarenhet säger att allt för många beställare stirrar sig blinda på priset. Det gäller val av lösning men också valet av entreprenör och konsult. Varför en dålig konsult och entreprenör alltid kommer att få jobb vare sig han har bra referenser eller inte.

Entreprenören är ofta lätt att sätta dit, hans fel är ofta handgripliga och tydliga samt är tydligt reglerade.
Regleringen av entreprenader är skrivna av konsulter, dessutom vet jag att många besiktningsmän (alltsom oftast också de konsulter) håller konsulterna om ryggen även vid tydliga projekteringsmissar.
Sedan kan man tycka vad man vill om det.
Hur som helst betyder det att konsultens missar ofta mörkas.

Men du får gärna ha en annorlunda syn på det.

• Gilla
Ferre90
  • Laddar…
Bra tips är att fråga hur lång tid de tror jobbet tar. Vi har precis haft kontroll och fått en räkning på 3250 kr. utan specificering. När min man ringde sa de att det tog 2 timmer att fylla i protokollet(själva jobbet tog 45 min). Vi har ett vanligt hus med frånluftsventilation. Rätt så enkel system.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.