14 318 läst ·
21 svar
14k läst
21 svar
Tips på prisvärd avfuktare
Sida 1 av 2
Är det nån som har tips på en prisvärd och energisnål avfuktare? Skall ha den till mitt källarförråd på 130 kubikmeter. Det håller ca 17-18 grader nu på sommarn och RF är ca 90%.
Letar inte efter nån top of the line produkt för många tusen utan nåt åt det billigare hållet.
Letar inte efter nån top of the line produkt för många tusen utan nåt åt det billigare hållet.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Woods DS15? under 3000 kr och fungerar bra för mig med ca 100 kubik och som också vill ha energisnålt. 130 kubik och 90% bör den klara att minska till under 70% antar jag. Men med fukt kan man aldrig veta. beror på hur mycket tilluft och markfukt som finns.
Var kan jag köpa en sådan?storkarp skrev:
Tilluftsventilerna täpper jag till och dörren är en modern isolerad ytterdörr med lister,fönster saknas. Murad 25cm leca med platonmatta utvändigt under mark, puts ovan mark, rå leca invändigt. Hur mycket mark- och övrig fukt drar jag genom det? Extremt väldrenerat och byggt på sprängsten så det finns inget övrigt vatten utifrån som stör.
Varför inte en sorptionsavfuktare, har själv en Woods sedan 10 år som bara går & går men sorptionsavfuktaren ger lite värme också så jag tänker byta till en sådan.
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Från Woods hemsida: http://www.tesscandinavia.se/faq.htm;knallhatten skrev:
- Vad är det för fördelar med kondensavfuktare mot sorptionsavfuktare?
Det finns egentligen bara en fördel med en sorptionsavfuktare och det är att den även fungerar när det är under +5°C. Å andra sidan så är luften så tunn då så att den bär knappt någon fukt (i gram/m³ sett), dessutom så växer inte mögelsvamp under +7°C.
Fördelarna med Wood's kondensavfuktare är däremot många;
- De drar betydligt mindre ström (150-400W) mot sorptionsavfuktare 600-1200W
- De är lätta att installera (bara att ansluta till jordat uttag) dvs. inga bökiga rördragningar etc som krävs till många sorptionsavfuktare.
- Kräver ingen service (rengör endast filtret med jämna mellanrum)
- Billig att köpa (3000-7000) kostar en komplett avfuktare. Det enda som behövs köpas till är en stump trädgårdsslang (½tums pvc-slang). Sorptionsavfuktare kostar i regel 30'000-45'000 inkl. installation.
Löser en kondensavfuktare problemen lika bra som en sorptionsavfuktare?
- JA! Vi har sålt över 200 000 avfuktare i Skandinavien och ingen har någonsin ringt till oss och sagt att de har fått problem med fukt/mögel efter att de installerat en Wood's avfuktare!
Nja, har för mig att ett av byggaffärstemplen sålde sorptions för ca 3000 kr och min Woods gick på ca 4000 kr. Kan dock inte uttala mig om kvaliteten på sorptionsavfuktaren men min Woods har stått igång i 10 år snart.
Well, jag köper en sorption och återkommer med ett icke vetenskapligt test så småningom!
Well, jag köper en sorption och återkommer med ett icke vetenskapligt test så småningom!
Eftersom inte Woods tillverkar sorptionsavfuktare så är det kanske en kondensavfuktare som du har.knallhatten skrev:Nja, har för mig att ett av byggaffärstemplen sålde sorptions för ca 3000 kr och min Woods gick på ca 4000 kr. Kan dock inte uttala mig om kvaliteten på sorptionsavfuktaren men min Woods har stått igång i 10 år snart.
Sen är det så att det är lite mer komplext att installera en sorptionsavfuktare. Dess våtluftslang skall dras ut i det fria (ut alltså).
Med en kondensavfuktare kan du dra kondensvattenslangen till en golvbrunn, eller tömma tanken när den blivit full.
Med en kondensavfuktare kan du dra kondensvattenslangen till en golvbrunn, eller tömma tanken när den blivit full.
Nja, det finns sorptionsavfuktare som är som en kondensavfuktare. Jag har en. Säljs bl.a. på K-rauta. <här borde jag skriva vad den heter>. Kostar som en Woods DS15. En sak som kan vara en nackdel är att den inte har justerbar hygrostat, utan fast inställt %. Därav har de även släppt en version för grund, med högre %. Den har slang anslutning, men det kallar jag bullshit. Det är nämligen som så att det är inte själva aggregatet (där vatten kommer) som kan slang anslutas. Utan det är baljan som har en anslutning. Ett rör högt upp. Så när baljan blir full rinner det ut i slangen. !!!!
Syrran har en DS15 så den känner jag också till. Några plus för DS15 jämfört med X:
+ Slang anslutning utan balja. Det följer även med en trädgårdsslanganslutningadapter (ej den som behövs på slangen).
+ Går att ställa in fuktigheten %
+ Mekanisk hygrostat. Enkel konstruktion.
+ Den stänger av sig helt när det är torrt. Ingen standby strömförbrukning.
Syrran har en DS15 så den känner jag också till. Några plus för DS15 jämfört med X:
+ Slang anslutning utan balja. Det följer även med en trädgårdsslanganslutningadapter (ej den som behövs på slangen).
+ Går att ställa in fuktigheten %
+ Mekanisk hygrostat. Enkel konstruktion.
+ Den stänger av sig helt när det är torrt. Ingen standby strömförbrukning.
Jo en sak till. Jag har även en billig (straxt över tusenlappen) avfuktare. När det är jätte fuktigt , typ 70%, så kommer det vatten. Men nere vid 50% då kommer det inte en droppe och detta i rumstemperatur. Så se upp för billiga modeller.
Många kondensavfuktare klarar inte av när det blir svalt. Det finns dock de som funkar tillräckligt även när det är kallt, t.ex. några av Woods modeller.
Många kondensavfuktare klarar inte av när det blir svalt. Det finns dock de som funkar tillräckligt även när det är kallt, t.ex. några av Woods modeller.