Hej!
Jag bor i ett hus från 1931 men självdrag.
Tyvärr så fungerar inte ventilationen till badrummet på övervåningen eftersom kanalen till ventilationsskorstenen är igensatt av någon anledning.
Jag har haft en sotare hemma som kikat på detta och han säger att det kan vara väldans svårt att rensa kanalen och enklast/bäst är att dra en ny ventialtion från badrummet upp genom vinden till taket.
Jag drar mig lite för att göra detta jobb eftersom man måste öppna upp ett till hål i taket med allt vad det innebär med läckage etc och sedan är det rätt högt samt brant tak så man måste nog sätta upp byggställning mm, krångel krångel :S

I alla fall så har jag avloppsventilationen (gjutjärn) som redan är dragen genom taket och den sitter även perfekt för att enkelt kunna kopplas in till badrumsventilationen.
Jag har borrat ett litet hål i den och det är ett fint drag när jag testar med en tändare.
Här hade jag även tänkt koppla in en kanalfläkt från badrummet till avloppsventilationen som alltid skall vara på för att inte dra in avloppslukt.

Min fråga är då såklart om det är ok att koppla in badrumsventilation in i avloppsventilationen på sådant sätt, eller kan det bli knas?

Tackar på förhand för tips!

Är inte det farligt att hålla en tändare i/vid avloppsventilationen? Biogas? :O

_chrille_ skrev:
Är inte det farligt att hålla en tändare i/vid avloppsventilationen? Biogas? :O
Ehh, hoppsan!! :blushing:
Nåväl, det gick bra iaf och kommer inte att testa det igen :)
Tack för att du nämner detta!

Annars någon som har några synpunkter om inkoppling av badrumsventilationen till avloppsventilationen?

Izze skrev:
Ehh, hoppsan!! :blushing:
Nåväl, det gick bra iaf och kommer inte att testa det igen :)
Tack för att du nämner detta!

Annars någon som har några synpunkter om inkoppling av badrumsventilationen till avloppsventilationen?
Som ovan. Fläkten går på el!
Självdrag? Vad händer vid blåst?

Nee. Kör ut det via väggen.

Jag är lite små allergisk mot lösningar som har med kompromisser att göra.
Som talare ovan nämnde. Kör ut luften genom väggen om det går.
Då vet du vad som händer och vad du får.
Kul att få strömavbrott i tre dagar och hela huset luktar avlopp... ;)

Ström avbrott? Det räcker med lite mera snö vintertid eller ispropp.

Ok, tackar för era svar och jag tar intryck så det blir ingen ihopkoppling av badrum+avloppsventilation!

Jag behöver även förbättra ventilationen till ett par barnrum.

D.v.s. år det nån som har bra tips på ventilationshantverkare i Enskede/Stockholmstrakten får ni gärna hojta till!

Tack igen!

Izze skrev:
Ok, tackar för era svar och jag tar intryck så det blir ingen ihopkoppling av badrum+avloppsventilation!

Jag behöver även förbättra ventilationen till ett par barnrum.

D.v.s. år det nån som har bra tips på ventilationshantverkare i Enskede/Stockholmstrakten får ni gärna hojta till!

Tack igen!
Varför inte göra det själv? Det är enkelt ju! Ett 100 mm hål och fresh ventil.

http://www.fresh.se/index.php?show=78005_SWE&&page_anchor=http://www.fresh.se/p78005/p78005_swe.php

kamilenski skrev:
Varför inte göra det själv? Det är enkelt ju! Ett 100 mm hål och fresh ventil.

[länk]
Tack för länken och det ser inte så svårt ut och det borde jag kunna fixa själv!
Dock undrar jag om det räcker med självdrag från badrummet? Kanske en fläkt behövs och då behövs även dragning av el, mm?
Sedan vore det bra med en översyn av ventilationen i övrigt (sovrum mm) tillluft, frånluft etc och jag vill inte förstöra självdraget i resten av huset mm mm.
Komplicerade saker för mig :S
:)

I ALLA våtutrymmen ska du ha fläktar!

Med det menas:

Badrum,
Tvättstugan.

Man får ha en fläkt kopplat via väggen. En VVS installatör saknar oftast el behörlighet för att kunna koppla in en el fläkt. Om du har ditt hem försäkrat, kanske kan du utöka försäkringen med trygghetsavtal.
Länsförsäkringar har samarbete med Anticimex. När man tecknar den ingår GRATIS besiktningar av huset. Och herrarna kan kolla din ventilation utan att det kostar nåt!

Det finns en huvudregel vad det gäller ventilation. 1 tilluftsventil för varje 25 kvm yta. Så har jag fått veta.
Dvs en ventil i varje sovrum. Och kanske 2 i vardagsrum.

Själv har jag 3 paxfläktar och en annan lite större fläkt på vinden som är kopplat till grunden. Alla fläktar är på hela tiden! Vintertid stryper jag den stora fläkten till 10% av max.

Lycka till.

Tjoa skrev:
Kul att få strömavbrott i tre dagar och hela huset luktar avlopp... ;)
Det finns ju fläktar med kallrasskydd som stänger vid ström från, så det är inget problem att lösa.

Att dra via avloppet låter väldigt oortodoxt, men med ett konstant övertryck torde det (teoretiskt) inte vara något problem. Med det sagt, jag skulle nog inte valt det själv i första hand. Ut genom väggen är mer eller mindre standard?

Är det bara självdrag i huset i övrigt, eller hur är ventilationen fixad?

Tack kamilenski och norrbottenstorpet för bra tips/feedback!
Idag är det bara självdrag i huset och det vore nog som sagt bra med en fläkt åtminstone för badrummet.
Avloppsventilationen hade varit kalas om man hade kunnat använda för den sitter väldigt bra till och så har jag el i närheten.
Skall jag ut i genom väggen måste jag igenom kakel, trästomme och plåtfasad. Elen blir lite besvärlig att dra också.
Jaja, inte omöjligt och det är väl bara att sätta igång :)
Tack igen

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.