3 319 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Otäta fönster tillräcklig ventilation?
I vårt hus från -36 har vi originalfönster i princip överallt. De har slagit sig lite och det känns att det drar en smula. Nu har tidigare ägarna inte tätat dem på evigheter så det ska jag göra. Men jag undrar lite över ventialtionen hemma rent allmänt.
Själdrag såklart, fläkt i köket. Med tiden blir det fläkt även i badrummen. I energideklarationen rekommenderades minst 4 ventiler. Om jag nu har otäta fönster, är det verkligen nödvändigt att förstöra väggen/fönstren med ytterligare ventiler?
Jag vill helst inte borra i de gamla fina karmarna, men vill samtidigt ha tilläckligt löftflöde. Tips någon?
Själdrag såklart, fläkt i köket. Med tiden blir det fläkt även i badrummen. I energideklarationen rekommenderades minst 4 ventiler. Om jag nu har otäta fönster, är det verkligen nödvändigt att förstöra väggen/fönstren med ytterligare ventiler?
Jag vill helst inte borra i de gamla fina karmarna, men vill samtidigt ha tilläckligt löftflöde. Tips någon?
Ibland är det så otätt att det kan fungera endast med otäta fönster, ofta är då undre tätningslisten även borttagen i dessa fall.
Kolla om flödet förändras märkbart med glipade/stängda fönster, är det knappt någon skillnad så borde läckaget vara tillräckligt.
Men eftersom du ska täta fönstren är det väl nödvändigt att sätta in friskluftsventiler.
Om du inte vill borra i karmar kan du sätta dom på/i vägg.
Kolla om flödet förändras märkbart med glipade/stängda fönster, är det knappt någon skillnad så borde läckaget vara tillräckligt.
Men eftersom du ska täta fönstren är det väl nödvändigt att sätta in friskluftsventiler.
Om du inte vill borra i karmar kan du sätta dom på/i vägg.
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
gaia: en säger uppe, en säger nere. 
Jag tänker som så: en fönsterkarm kan man "enkelt" byta ut. En vägg med hål i byter man inte ut. Men jag ska nog prova att låta en tätningslist saknas i vinter så får vi se.
Jag tänker som så: en fönsterkarm kan man "enkelt" byta ut. En vägg med hål i byter man inte ut. Men jag ska nog prova att låta en tätningslist saknas i vinter så får vi se.
Jag har mina "andningshåll" uppe i fönstren efter det rådet jag fick en gång i tidencederbusch skrev:
gaia
Jag brukar alltid sätta dom nere. Då brukar det blandas med elementen som oftast sitter nedanför, som då ger mindre upplevt kalldrag.gaia skrev:
Eller som en tant sa för några år sen. - Sätt dom där nere annars fladdrar det så i gardinen.d^_^b
Funkar ofta utmärkt.. har man inte FT eller FTX skall ju luften in någon annanstans och då funkar alla "hål" lika bra ventilationstekniskt sett... Sen är det en annan sak att om man har skitig luft eller insektsproblem, kanske en kontrollerad ventil med filter/myggnät är att föredra, eller om man vill styra tilluften i första hand till tex sovrum och/eller skafferi etc..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden