2 882 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Varm och fuktig källare??
Hej!
Har läst med många av de trådar som finns ang fukt i källaren i detta forum, har hjälp mig till några teorier ang mitt problem.
Problemet:
Vävtapet på väggen i det ena rummet (gillestugan) börjar på släppa ifrån väggen.
Fakta:
Huset är byggt 1969 med en dränering ifrån den tiden. Har en källare som är omgjort till en boyta. Värmen kommer ifrån bergvärme, tidigare värme källa var direktverkande el.
Tapet är av typen fiberväv målat med en akrylat färg, 5år gammalt.
Temperaturen ligger mellan 22-24 grader och fuktigheten varierar mellan 60-65%.
I det rummet som tapeten släpper så finns det ingen tilluftshål utan enbart en öppen spis.
Teori:
Som jag har läst mig till så är kombinationen vävtapet och akrylat färg inte bra, det blir helt enkelt för tätt bakom tapeten. De andra rummen i källaren är lika varma men visar någon högre grad av luftfuktighet men har inga problem med vanlig tapet och utan färg.
Fråga:
Är mitt problem färgen? Eller kan det vara dräneringen som börjar ge sig? Vad skulle hjälpa för att förbättra situationen? Mer värme? Mer ventilation?
/Dani
Har läst med många av de trådar som finns ang fukt i källaren i detta forum, har hjälp mig till några teorier ang mitt problem.
Problemet:
Vävtapet på väggen i det ena rummet (gillestugan) börjar på släppa ifrån väggen.
Fakta:
Huset är byggt 1969 med en dränering ifrån den tiden. Har en källare som är omgjort till en boyta. Värmen kommer ifrån bergvärme, tidigare värme källa var direktverkande el.
Tapet är av typen fiberväv målat med en akrylat färg, 5år gammalt.
Temperaturen ligger mellan 22-24 grader och fuktigheten varierar mellan 60-65%.
I det rummet som tapeten släpper så finns det ingen tilluftshål utan enbart en öppen spis.
Teori:
Som jag har läst mig till så är kombinationen vävtapet och akrylat färg inte bra, det blir helt enkelt för tätt bakom tapeten. De andra rummen i källaren är lika varma men visar någon högre grad av luftfuktighet men har inga problem med vanlig tapet och utan färg.
Fråga:
Är mitt problem färgen? Eller kan det vara dräneringen som börjar ge sig? Vad skulle hjälpa för att förbättra situationen? Mer värme? Mer ventilation?
/Dani
Är det inte så att högre värme / torrare inne faktiskt ökar fuktvandring genom väggen. Om man nu har markfukt utifrån,
Är det bara typ nu och under hösten du är uppe i 60+ % ?
Är det väv/tapet/färg på alla väggar?
Ingen isolering, trä, gips...
Hur är det med vattenavrinning från taket. Vet du om det rinner iväg i rör bort från huset eller?
Är det bara typ nu och under hösten du är uppe i 60+ % ?
Är det väv/tapet/färg på alla väggar?
Ingen isolering, trä, gips...
Hur är det med vattenavrinning från taket. Vet du om det rinner iväg i rör bort från huset eller?
Det är enbart under sommaren och hösten som vi har +60%, under vintern är det lägre.
Väggen i källaren ifrån insidan är oisolerad och elementen är kalla.
Där är bara tvättstugan och gillestugan som har väv, 4 andra rum har tapet och visar inga tecken på problem.
Vatten leds bort ifrån taket med stuprör kopplade direkt till dagvattenkanalen.
/Dani
Väggen i källaren ifrån insidan är oisolerad och elementen är kalla.
Där är bara tvättstugan och gillestugan som har väv, 4 andra rum har tapet och visar inga tecken på problem.
Vatten leds bort ifrån taket med stuprör kopplade direkt till dagvattenkanalen.
/Dani
Kanske vävtapeten + akrylatfärg är för tät, det kan nog vara utifån kommande fukt som gör att den släpper. Det kan vara dags för omdränering om det är original från 1969. Att höja temperaturen mer i rummet hjälper nog inte så mycket. Om du dränerar om så är det bra om du isolerar på utsidan med Isodrän eller liknande. Då värms väggen upp och fuktvandringen går utåt i stället för inåt.
Att du har hög luftfuktighet på sommaren är väl inte så konstigt heller, de har nog de flesta.
Att du har hög luftfuktighet på sommaren är väl inte så konstigt heller, de har nog de flesta.
Danbe, om din tapet släper nere längst golvet så är det den täta färgen som ställer till det. Man har alltid markfukt att hantera i en källare och om man lägger på ett tätt färgsikt så kan det lilla moderata fukten inte dunsta obemärkt och färg/tapet bubblar. Det kan hålla i 5 eller 15 år men det slutliga resultat är alltid likadan - färgen släpper, tapeter och träreglar möglar vid golvet. Omdränering hjälper inte mot normal moderat markfukt eftersom marken är alltid fuktig och fukten vandrar genom sulan och golv med kapilärkraft. Det kan man tyvärr inte dränera sej ifrån men sätter man inga hinder för avdunstning för den minimala fuktvandringen som sker så märker man den inte alls
. Den upptäcks först efter man målat källarväggar som till synes var helt torra innan behandling.
Skulle rekommendera att riva väven, tvätta bort limmet och måla direkt på betongen med ånggenomsläplig färg typ silikat.
Om tapeter släpper högre upp på ytterväggar och ej enbart nederst vid golvet så har asfalten på utsidan blivit otätt och då får du göra åtgärder från utsidan.
gaia
Skulle rekommendera att riva väven, tvätta bort limmet och måla direkt på betongen med ånggenomsläplig färg typ silikat.
Om tapeter släpper högre upp på ytterväggar och ej enbart nederst vid golvet så har asfalten på utsidan blivit otätt och då får du göra åtgärder från utsidan.
gaia
Jag tror mer och mer på att det är kombinationen väv plus färg som är boven. Tapeten har även släppt på en innervägg i källaren, så det borde inte vara dräneringen.
Kommer nog att köra på gaias tips, frågan är hur länge kan jag avvakta? Är det något fara för väggen eller hälsan om man väntar för länge?
Kommer nog att köra på gaias tips, frågan är hur länge kan jag avvakta? Är det något fara för väggen eller hälsan om man väntar för länge?
Ja, det skulle jag också göra bara för att låta väggen andas, torka ut. Så där 10-20cm från golvet är ju som värst och kan börja lukta illa så det är lika bra ta det bortMich skrev:
gaia
Klicka här för att svara