Hej,
jag har ett utrymme jag vill ventilera med en in och en utluft. I utluften sitter en fläkt, inluft är "passiv". Nu behöver jag mer "effekt". Vad händer om man sätter fläkt i både in och utluft, blir effekten dubbel? Tänkte skaffa en "brorsa" till den fläkt jag har nu med mer kapacitet, hur ska jag montera, högkapacitet på in eller ut?

GoEk skrev:
Hej,
jag har ett utrymme jag vill ventilera med en in och en utluft. I utluften sitter en fläkt, inluft är "passiv". Nu behöver jag mer "effekt". Vad händer om man sätter fläkt i både in och utluft, blir effekten dubbel? Tänkte skaffa en "brorsa" till den fläkt jag har nu med mer kapacitet, hur ska jag montera, högkapacitet på in eller ut?
Det är säkrast att suga för att garantera att det är undertryck inne (så att inte fuktig inneluft trycks ut i väggar och tak och kondenserar där när det är kallare ute än inne).

Om jag förstått det rätt så planerar du att sätta en fläkt som blåser in luft , och sen ha kvar den gamla fläkten som fortfarande suger ut?
Vill du ha mer flöde är det bättre att du sätter dit bägge fläktarna så att båda suger ut.(på olika ställen)
Gör sen intagshålet så stort att du får in tillräcklig mängd luft.

Tjoa skrev:
Om jag förstått det rätt så planerar du att sätta en fläkt som blåser in luft , och sen ha kvar den gamla fläkten som fortfarande suger ut?
Japp.

Tjoa skrev:
Vill du ha mer flöde är det bättre att du sätter dit bägge fläktarna så att båda suger ut.(på olika ställen)Gör sen intagshålet så stort att du får in tillräcklig mängd luft.
Hmm, blir tyvärr lite platsproblem!

Någon som vet hur det beter sig med både in och utfläkt?

mulpac skrev:
Det är säkrast att suga för att garantera att det är undertryck inne (så att inte fuktig inneluft trycks ut i väggar och tak och kondenserar där när det är kallare ute än inne).
I det här fallet är det en elverkskoja så jag tror inte det spelar någon större roll eftersom det blir duktigt varmt i utrymmet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.