Har problem med att det ryker in från gillestugans brasinsats, speciellt innan det brinner bra och samtidigt kör köksfläkten i markplanet.

Har 5 st tilluftsventiler samt spaltventiler i 6 st fönster i markplanet samt 4 st tilluftsventiler i källaren vilket borde räcka mer än väl?

Då jag väl fått fart i gillestugans brasinsats så kommer det ofta ned rök via markplanets braskaminen i vardagrummet så fort köksfläkten är på. Öppnar jag altandörren/fönster så blir det bra direkt. Alla ventilfilter är rengjorda och man känner att det kommer in luft via ventiler, men ändå "prioriteras" luftinsug via skortstenens kanaler......

Hoppas någon kan peka på trolig orsak och lämpliga åtgärder?

Luften tar lättaste vägen så du måste underlätta vägen in genom ventilerna, enkel matematik.

Protte

Har man FTX som jag så måste jag öppna en dörr/fönster i samma rum 1-2 cm när man tänder. Skillnaden på drag i kaminen är enorm. När man väl fått fart så går det bra. Kör man igång köksfläkten måste man igen öppna lite så draget behålls. Är väl lite speciellt med FTX som jag förstått.

prototypen skrev:
Luften tar lättaste vägen så du måste underlätta vägen in genom ventilerna, enkel matematik.

Protte
Har provat att ta bort filtren samt locket man reglerar med så man kunde se rakt ut genom gallren, men det blev inget bättre.

Funderar om en tilluftsfläkt som körs när man eldar kan vara en lösning? Har planer på att skaffa FTX, nåt man måste tänka på när det gäller problemen i denna tråd?

Nämnde inte det i första inlägget, men när jag eldar både i gillestugan och vardagsrummet samtidigt så får jag inget problem när jag kör köksfläkten utom när brasan just är tänd.

När jag inte eldar så kan det lukta "tjära" i källaren ibland, vilket tyder på att luft kommer ner genom rökkanalen, hjälper inte att stänga spjället.

När du kör köksfläkten så är det 300-400 kubikmeter luft som skickas ut och istället som skall ersättas med luft från 11 ventiler . 300/11= 27 kbm/ventil. En spaltventil är gjord för att släppa in hälften så mycket med ett drägligt tryckfall. När du fått fart på värmen i skorstenen blir den termiska kraften där starkare än tryckfallet och det slutar lukta sot. Det finns numera ftx där en knapptryckning skapar en stunds övertryck just när du skall tända spisen.

fusion skrev:
Har provat att ta bort filtren samt locket man reglerar med så man kunde se rakt ut genom gallren, men det blev inget bättre.

Funderar om en tilluftsfläkt som körs när man eldar kan vara en lösning? Har planer på att skaffa FTX, nåt man måste tänka på när det gäller problemen i denna tråd?

Nämnde inte det i första inlägget, men när jag eldar både i gillestugan och vardagsrummet samtidigt så får jag inget problem när jag kör köksfläkten utom när brasan just är tänd.

När jag inte eldar så kan det lukta "tjära" i källaren ibland, vilket tyder på att luft kommer ner genom rökkanalen, hjälper inte att stänga spjället.

Det måste trots allt borttaget i ventilerna behövas en del luft genom skorstenen för att ersätta all luft som köksfläkten drar ut.

Protte

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.