Hej!

Vi bygger om köket i vårt hus som är från förra sekelskiftet och det medföljer flytt av spis.

Köket ligger på nedre våningen vid ena gaveln och spisen stod tidigare vid befintlig murstock med frånluftsventil, men ska nu stå på motsatt sida av rummet.

Enklaste lösningen är att dra ventilation till köksfläkten rakt ut via väggen (timmer).
Vad är det för regler som gäller för detta?

Jag vill helst undvika att dra nya rör till befintlig ventil på murstocken då detta innebär 4st
90-gradiga vinklar på rören och sedan 6-7 m upp i befintlig kanal i skorstenen. Dessutom är den kanalen inte rensad på ett antal kajbon som fanns där när vi tog över huset.

Några förslag?

Lizzardo
Rent konkret så tycker jag att du ska fixa till din befintliga imkanal.
Om du väljer att gå ut i fasadvägg så krävs det att kanalen ska sluta ett visst avstånd från vägg, 15 cm?
Hela kanalen måste vara isolerad genom vägg, dock brukar det vara lättare att bygga en fyrkantig låda av ex gips eller minerit av rätt brandklass.
Jag har även för mig att man måste brandskydda en del av den brännbara fasaden, vilket inte borde vara något vidare snyggt på en timmerkåk.

Om du väljer att dra ut kanalen i vägg så kolla noga med någon som kan reglerna i bbr

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.