2 015 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
F-system problem vid renovering
Har uppstått ett litet problem.
Har köpt en 1/2 plans villa från -74 med mekanisk frånluft (f-system)
Det jag har förstått av detta är att systemet styrs från köksfläkten, och drar upp fukt och dålig luft i mitt fall från badrummen,tvättstugan och då köken.
Jag ska renovera badrummen,köket och tvättstugan nu innan jag flyttar in.
Ska också byta fönster (elitfönster alu)Behöver jag sätta dit någon typ av ventil för tillluft.
Problemet jag har är att jag måste planera hela mitt kök efter fläkten, vilket jag inte vill, göra.
Vet att en granne har ett likadant system, eftersom han har ett likadant hus.
Han pluggade bara igen röret som gick upp från fläkten in i aggregatet som satt på krypvinden över köket, sen borrade han upp ett hål till köksfläkten så den var fristående från F-systemet.
Kan man göra på detta sättet, eller blir det helt fel i F-systemet eftersom man kopplar bort köksfläkten som verkar vara prio 1 i ett sådant system.
Tacksam för snabba svar måste nämligen beställa köket snart.
Är en nybörjare på detta med hus så behöver all hjälp jag kan få!!!!

Mvh bias
Har köpt en 1/2 plans villa från -74 med mekanisk frånluft (f-system)
Det jag har förstått av detta är att systemet styrs från köksfläkten, och drar upp fukt och dålig luft i mitt fall från badrummen,tvättstugan och då köken.
Jag ska renovera badrummen,köket och tvättstugan nu innan jag flyttar in.
Ska också byta fönster (elitfönster alu)Behöver jag sätta dit någon typ av ventil för tillluft.
Problemet jag har är att jag måste planera hela mitt kök efter fläkten, vilket jag inte vill, göra.
Vet att en granne har ett likadant system, eftersom han har ett likadant hus.
Han pluggade bara igen röret som gick upp från fläkten in i aggregatet som satt på krypvinden över köket, sen borrade han upp ett hål till köksfläkten så den var fristående från F-systemet.
Kan man göra på detta sättet, eller blir det helt fel i F-systemet eftersom man kopplar bort köksfläkten som verkar vara prio 1 i ett sådant system.
Tacksam för snabba svar måste nämligen beställa köket snart.
Är en nybörjare på detta med hus så behöver all hjälp jag kan få!!!!
Mvh bias
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Någon form av friskluftsventiler måste du ha, all luft som sugs ut kommer in någonstans.
Tänk på att du måste fixa någon annan form av hastighetsreglering av takfläkten när den inte längre styrs ifrån köksfläkten.
Ofta när man bygger om sådana här system sparar man den gamla kanalen till köket och sätter ett frånluftsdon i köket istället (för grundventilation när man inte använder nya köksfläkten).
Tänk på att du måste fixa någon annan form av hastighetsreglering av takfläkten när den inte längre styrs ifrån köksfläkten.
Ofta när man bygger om sådana här system sparar man den gamla kanalen till köket och sätter ett frånluftsdon i köket istället (för grundventilation när man inte använder nya köksfläkten).
Jo så långt har jag också förstått det som du skriver, satt och läste lite och funderade igår.Får nog gilla läget, tror det blir billigare att bara köpa en allians kåpa, och sen låta resten av köket följa den.Kanske sätta någon typ av backventil uppe i motorn där luften från alla rummen möts så att inte jag får in stekoset från köksfläkten i dom andra rummen. är ju tydligen så att den motorn där allt samlas i innan det transporteras ut i luften, kan vara för liten och det kan då bli någon typ av baksug så att os lukten går ut i dom andra rummen.FrittDrag_II skrev:Någon form av friskluftsventiler måste du ha, all luft som sugs ut kommer in någonstans.
Tänk på att du måste fixa någon annan form av hastighetsreglering av takfläkten när den inte längre styrs ifrån köksfläkten.
Ofta när man bygger om sådana här system sparar man den gamla kanalen till köket och sätter ett frånluftsdon i köket istället (för grundventilation när man inte använder nya köksfläkten).
Jag har två separata fläktsystem, en köksfläkt i kåpan och en kanalfläkt på vinden, och det funkar bra.
Men jag har ett frånluftsdon till kanalfläkten i köket också för grundventilationen. Styrningen till fläkten sitter vid elcentralen (där fläkten får strömmen ifrån = enkel installation).
På moderna FTX system är ju köksfläkten separat för att inte få fett i VVX, och dom systemen är ju mycket känsligare när det gäller "balansen" mellan fläktarna.
Men jag har ett frånluftsdon till kanalfläkten i köket också för grundventilationen. Styrningen till fläkten sitter vid elcentralen (där fläkten får strömmen ifrån = enkel installation).
På moderna FTX system är ju köksfläkten separat för att inte få fett i VVX, och dom systemen är ju mycket känsligare när det gäller "balansen" mellan fläktarna.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Fläktman, kan ordna, ett tipps det finns hur många lösningar som helst, spalt ventiler i fönstren är ett tipps för att få in luft, eller freaschair ventiler som borras igenom väggen på lämpliga ställen, det finns fläkt trafos att tillgå, hur många olika modeller som helst, angående värmeåtervinning och värmeväxlare och fett från matos och dyl,så finns det väl dock inget helt service befriat system, dock, vad är det för effekt på fläkten du har som du vill styra, det finns ganska billiga lösningar, jag har 2 st vrid trafos liggande, en på 1,2 amp och en på 4 amp, som kan fås för ett mycket överskådligt pris ;-) dom får plats i en appparatdosa, samma som en vanlig dimmer till belysning, eller en fullhöjdsram vid utan på liggande inst, dom passar i Eljos´s ramar t.ex! mvh
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden