1 100 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Antal utsugspunkter?
Vi bygger till och om vårt gamla funkishus som har mekanisk frånluft. Från befintliga entreplanet flyttas köket en våning upp och då blir det bara en utsugspunkt kvar i badrummet. Huset är 220 m2 per plan och vi har ordentligt med utsugskapacitet.
Spelar det roll om badrummet ligger ocymetriskt placerat i våningsplanet? Blir det därmed sämre ventilation i ett sovrum långt bort eller fördelar sig undertrycket ljämt?
Spelar det roll om badrummet ligger ocymetriskt placerat i våningsplanet? Blir det därmed sämre ventilation i ett sovrum långt bort eller fördelar sig undertrycket ljämt?
Du ska suga i bad/toalettrum, tvättstuga och kök - där fukt/lukt produceras.
Undertryck fördelas bra. Sovrumsventilationen reglerar du med till-luften. En riktig reglerbar tilluftsventil i sovrummet, eller ta bort en bit av fönstrets tätningslist om det är FÖR tätt.
Undertryck fördelas bra. Sovrumsventilationen reglerar du med till-luften. En riktig reglerbar tilluftsventil i sovrummet, eller ta bort en bit av fönstrets tätningslist om det är FÖR tätt.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Tack för svaret, jag antog att undertrycket fördelar sig bra och att inte uftströmmarna tar "lättaste vägen" pga att någon tilluftsventil sitter närmre än någon annan.
Då antar jag huvudproblemet är att vi behöver ett ganska högt luftflöde genom endast ett utsug och att det kan leda till buller. 220 m2 med 2,70 i takhöjd är ju en ganska stor volym.
Då antar jag huvudproblemet är att vi behöver ett ganska högt luftflöde genom endast ett utsug och att det kan leda till buller. 220 m2 med 2,70 i takhöjd är ju en ganska stor volym.
Det är ibland Obligatoriskt att injustera luftens väg även om man bor i villa, inte vill nån väl ha fukten ut ur duschen in till köket eller!? det bör finnas underlag för vilken ventilation man har så att luftflödena stämmer, det gör alla seriösa iaf mvh!
Man justerar in alla frånluftsdon så flödena korrekta (enligt projektering).
Med ett så stort hus räcker det inte med utsug bara i bad/toalettrum, tvättstuga och kök. Det blir för höga flöden om man ska följa normerna (som jag kan tycka är höga). Sätt in extra frånluftsdon i tex Allrum/hall och ovan/bakm kyl/frys.
Med ett hus på 440kvm behöver du ett frånluftsflöde på ca 150 liter/sekund...
/Abbe
Med ett så stort hus räcker det inte med utsug bara i bad/toalettrum, tvättstuga och kök. Det blir för höga flöden om man ska följa normerna (som jag kan tycka är höga). Sätt in extra frånluftsdon i tex Allrum/hall och ovan/bakm kyl/frys.
Med ett hus på 440kvm behöver du ett frånluftsflöde på ca 150 liter/sekund...
/Abbe
chrick skrev:
Nej, man kan väl räkna på vad det kostar att värma upp luft. Den har ju låg dencitet så det blir inte så dyrt.
Sen beror det ju lite på uppvärningslösning, Har man en Comfortzone frånluftsvärmepump kan man återvinna en hel del, eller med ett FTX-ventilationssystem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden