Hej!
Jag funderar på att sätta in en 12V data fläkt i skorstenen, dock tycker jag det verkar lite omständigt att montera den längst upp (framförallt då jag i så fall först måste montera en huv). Skulle det fungera att ha den monterad i frånluftsventilen på övervåningen? Givetvis förstår jag att jag förlorar ljuddämpning men bortsett från det vad tror ni?

mvh/Bosse

Du ska inte ha den till en rökkanal antar jag, då är du nog fel ute.

Det går väl lika bra att montera den vid ventilen som på taket. Men kommer den verkligen orka trycka/suga särskilt mycket undrar jag. Varför inte sätta en PAX eller liknande som är avsedd för ändamålet? Det finns ju rörfläktar som du kan montera inne i skorstenen om du inte vill ha den synlig.

Ingen rökkanal nej. Jag vet att det finns andra fläktar som är avsedda för ändamålet. Men enligt vad jag läst här så fungerar det minst lika bra med en datafläkt för att sätta lite extra fart på självdragsventilationen, dessutom gillar jag finurliga lösningar som denna:-)

Huruvuda du rent ventilationstekniskt kan placera fläkten i frånluftsdonet eller inte beror på hur ditt vent.system ser ut. Har du fler frånluftsdon som använder samma utloppskanal så kommer du trycka ut luften där istället vid din tänkta placering på fläkten.

När det gäller val av fläkt så finns det goda erfarenheter av att använda just datorfläktar för att förstärka självdraget, dock som sugande fläkt och inte tryckande som du tänkt dig. Datorfläktar är, vad jag förstått det, oftast konstruerade för sådan montering.

Tror knappast det är nån skillnad att sätta den som tryckande istf dragande. Den skapar en tryckskillnad iallafall. Det får (som någon nämnde tidigare) ej ansluta någon mera kanal till skorstenen efter fläkten. Välj en fläkt med så stor dia som möjligt. Kullagrad ska den helst vara (livslängd). Ljudet är väl det största problemet... mata kanske med 5 v istf 12 v om det låter för mycket.

Tack för snabba svar. Har slaktat en 120 mm kullagrad fläkt från en gammal dator. Skall köpa en batterieleminator men steg från 5-12V. Kommer nog att prova tryckande montering. Pipan jag skall har endast en ventil och det är den jag skall montera fläkten i.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.